علوم حوزوی باید پیشران تحول در علوم انسانی باشند

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند، قائم مقام و عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم و معارف اسلامی در سومین نشست از سلسله نشست های مطالعات اسلامی علوم انسانی گفت: سه رکن مهم پیشرفت یک تمدن شامل تولید دانش مناسب، بازمهندسی ساختارها و تولید محصولات مناسب با آنها است و تولید دانش نقش زیربنایی در این پروسه دارد. در میان علوم نیز علوم انسانی نقش پیشران سایر علوم را دارد چرا که سایر علوم در خدمت انسان است و این علوم انسانی است که در صدد شناسایی ماهیت و نیازهای اصیل انسان است. حال وقتی سخن از تمدن‌سازی اسلامی در میان است بالضروره تحول علوم انسانی بر اساس آموزه‌های دینی مورد نیاز است لذا علوم دینی و حوزوی باید پیشران این تحول باشد، بنابراین نقش حوزه‌های علمیه در این حرکت بسیار مهم است.

در ادامه این نشست عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی، ضمن اشاره به طیف گسترده دیدگاه‌‌های پیرامون علم دینی، مساله اصلی در فرایند تحول علوم انسانی، را بازنگری جدی در منطق و نرم افزارهای طراحی نقشه راه تحول در علوم انسانی دانست و به ترسیم الگوی تحول مبتنی بر پایه اسلامی‌سازی علوم انسانی شامل تحول محتوای علوم انسانی، تحول برنامه علوم انسانی و  تحول سازمان علوم انسانی پرداخت و افزود باید باور کرد که برای تاثیرگذاری و کنشگری فعال در این میدان باید پذیرفت که تحول یک امر اجتماعی است و لذا فقط در یک حرکت جمعی، قابل تحقق است، لذا تحول در سازمان علوم انسانی و به تبع آن تحول در برنامه آن، مقدم بر تحول در محتوای آن خواهد بود.

 وی امکان تنظیم نظام راهبردهای تحول علوم نسانی، امکان تنظیم نقشه راه و امکان انقباض در سه مولفه و انبساط در نوزده هزار مولفه را از جمله قابلیت‌های الگوی پیشنهادی، برشمرد و سه گام اساسی در این فرایند را پالایش علم موجود، پیرایش علم موجود و تحول یکپارچه در علم موجود دانست.

شایان ذکر است در مرحله اول سلسله نشست‌های مطالعات اسلامی علوم انسانی که از سوی مرکز تخصصی طوبی با مشارکت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، دانشگاه فردوسی، دانشگاه باقرالعلوم قم و مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد، با حضور اساتید خواهر و فرهیختگان حوزه و دانشگاه، می‌گردد شش نشست تخصصی با موضوعات چیستی، فلسفه و روش‌شناختی علوم انسانی، مبانی و چالش‌های تحقق علم دینی و گام‌های تولید علمی برگزار گردیده است. این برنامه پس از یک فرصت مطالعاتی در زمینه علم دینی، با موضوع اسلام و مسائل علوم انسانی در سه گرایش اسلام و مسائل تعلیم تربیت، اسلام و مسائل علوم اجتماعی، اسلام و مسائل حقوق تشکیل خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید