آخرین خبرها

گزارشی از برگزاری دومین دوره تمهیدی کلام امامیه در بجنورد

شبکه معالم ـ دومین دوره تمهیدی کلام امامیه در بجنورد از سوی گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار شد.

به گزارش شبکه معالم، دومین دوره تمهیدی کلام امامیه به همت گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی (ره) در جمع طلاب عمومی و تخصصی مدرسه امام خامنه ­ای شهرستان بجنورد برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر طالقانی، مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی در اولین جلسه از این دوره آموزشی در جمع طلاب عمومی و تخصصی مدرسه امام خامنه ­ای به ضرورت تخصص ­گرایی در پاسخ­گویی به شبهات دینی پرداخت.

وی پس از تبیین اهمیت و ضرورت فراگیری علم کلام به تعریف و بیان ارکان آن پرداخته و در ادامه، مقدمات و روش اسنتباط در علم کلام را بیان نمود.

دکتر طالقانی همچنین شناخت مدارس کلامی و تمایز روش­ها در مدارس را یکی از ضروریات فراگیری علم کلام معرفی کرد.

پس از جلسه استاد طالقانی، طلاب به سه گروه (یک گروه تخصصی و دو گروه عمومی) تقسیم شده و همزمان سه جلسه با ارائه حج اسلام مسلم فوطه­ بافان، سید هادی جعفری و داود درویش­ نیا برگزار شد.

حجت الاسلام فوطه ­بافان در جمع طلاب تخصصی مدرسه، پس از تبیین ضرورت فراگیری تاریخ کلام امامیه به سیر تطورات این تاریخ پرداخت.

وی همچنین  ضمن بیان دیدگاه ­ها و تفکرات مدارس کلامی، منابع مرتبط به آن­ها را نیز معرفی نمود.

حجت الاسلام جعفری در بین یک گروه از طلاب عمومی مدرسه، به ضرورت فراگیری تاریخ کلام امامیه پرداخت . وپس از معرفی مدارس کلامی و شخصیت­های تاثیرگذار در آن­ها، ویژگی ­ها و کتابشناسی این مدارس را بیان نمود.

حجت الاسلام درویش­نیا نیز در جمع گروه دیگری از طلاب عمومی مدرسه، کتابشناسی و منبع­ شناسی را یکی ضروریات فراگیری علم کلام معرفی نمود.

وی پس از ترسیم موقعیت جغرافیایی مدارس کلامی به شخصیت­ شناسی و منبع ­شناسی مدارس مدینه، کوفه، قم، ری، بغداد، حله، شیراز، اصفهان، قم معاصر و مکتب معارفی خراسان پرداخت.

لازم به ذکر است در این سفر، دو مرکز به تبادل اطلاعات و ظرفیت­ها در خصوص برنامه­ های جاری و آینده گروه پرداختند و زمینه­ های همکاری علمی و تعامل بیشتر میان دو مرکز فراهمشد.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید