آخرین خبرها

کسب رتبه نخست مقاله دکتر قاسمی در اولین کنگره بین المللی درس هایی از رهبری امام رضا(ع)

به گزارش شبکه معالم، مقاله علمی دکتر مهدی قاسمی، کارشناس امور فرهنگی تربیتی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی با عنوان «امام رضا (علیه‌السلام)، امام گفتگویِ علمی بر مدار مدارا» رتبه نخست اولین کنگره بین المللی درس هایی از رهبری امام رضا(ع) به خود اختصاص داد.

در چکیده این مقاله آمده است:

مناظره گفتگویی برای ایجاد فهم مشترک و درک متقابل توأمان و یکی از شیوه‌های مطلوب و مؤثر برای تبیین و نشر معارف الهی است که امام رضا (علیه‌السلام) از آن به‌نیکویی بهره بردند.
به‌دلیل شرایط فرهنگی سیاسی و تضارب آرائی که در دوران ولایتعهدی امام رضا (علیه‌السلام) روی داد، ایشان برای جلوگیری از تحریف اسلام شیعی، گامی مؤثر برای رفع اختلافات، آشکارساختن نواقص موجود در ادیان تحریف‌شده و اثبات حقانیت اسلام برداشتند و با توجه به لقب عالم آل‌محمد(علیهم‌السلام) و آشنایی با سایر ادیان و کتب آنها می‌توان به ایشان پیشوا و امام گفتگوی علمی گفت.
نویسنده بر آن است که در محاجات بَینادینی به‌جای رویکرد سنتی «دفاع و انکار»، باید نگرش معطوف به گفتگو با رویکرد «سازگاری» (نه سازشکاری) محل توجه قرار بگیرد. لذا در فرایند مناظرات، امام گفتگو، هرگز درصَدد تغییر عقیده طرف مقابل یا تحمیل اعتقاد و نظر خود نشد و آنچه از سیره اخلاقی آن حضرت بدست می‌آید، خلوص و ارشاد مخاطبان بود نه صرفاً غلبه و شکست‌دادن مناظره‌کنندگان!
این نحوه گفتگو، بسترساز تمدنی است که امروزه و در عصر برخورد تمدن‌ها، بیش‌ازپیش به آن نیازمندیم. ما از الگو (امام)ی سخن می‌گوییم که در تحفه سفر خراسانش بیش از هزار سال تمام غرب را به‌سوی خود دعوت می‌کند، و در آن‌سو با غربی مواجهیم که تحفه‌اش برای کل عالَم: نفرت‌پراکنی و درگیری و سلطه است، نه گفتگو، اقناع و همزیستی در صلح.
براساس الگوی امامِ گفتگو، تنها راه محاجات دینی با اهل‌کتاب، مجادله احسن است نه صرفِ جروبحث (روش مناقشه‌‌برانگیز). این همان پیام قرآن است که موعظه باید حَسن؛ ولى جدال باید احسن باشد. یعنی در این جدال هم محتوا باید نیکو باشد و هم شیوه و روش بیان. و مهم‌تر اینکه ما در فرایند مناظره، ضامن وظیفه هستیم نه نتیجه.

گفتنی است، اولین کنگره بین المللی درس هایی از رهبری امام رضا(ع) از سوی دبیرخانه علمی پژوهشی الکهف الحصین وابسته به دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی یعقوبی دام ظله در مشهد مقدس به زبان های عربی، فارسی، اردو و انگلیسی برگزارشد.

همچنین حجج اسلام مهدی عصمتی و محمدحسین عصمتی و محمد صادقیان هرات، از دانش پژوهان، اساتید و همکاران آموزشی این اداره کل نیز در این کنگره به ترتیب رتبه های دوم، چهارم و هفتم را به خود اختصاص داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید