آخرین خبرها

کتاب «مسأله نفس و بدن» منتشر شد

به گزارش شبکه معالم، کتاب «مسأله نفس و بدن؛ دیدگاه صدرایی و دوگانه انگاری دکارتی» با نویسندگی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید علی طالقانی از سوی مرکز بین الملل ترجمه و نشر المصطفی چاپ شد.
وی در این کتاب آورده است: آنچه که امروزه مسأله نفس و بدن (mind-body problem) خوانده می‌شود، نه مسأله واحد بلکه مجموعه‌ای از مسائل است. محوری‌ترین این مسائل عبارت است از دو مسأله «چیستی نفس و بدن» و «رابطه علّی میان نفس و بدن».
موضوع اصلی این اثر توضیح پاسخ‌های ملاصدرا و دکارت به این دو پرسش اساسی است. از دید دکارت ذهن به نحو بنیادین (fundamentally) و غیر قابل فروکاهش (irreducible) غیر مادی و غیر جسمانی است و بدن نیز به نحو بنیادین و غیر قابل فروکاهش مادی و جسمانی است. این دیدگاه را امروزه با عنوان دوگانه‌انگاری (dualism) می‌شناسیم. دوگانه‌انگاری دکارتی روایت خاصی از دوگانه‌انگاری است که دو شاخصه مهم دارد: نخست اینکه ذهن،  جوهر (substance) و نه مجموعه‌ای از ویژگی‌ها (properties) است و دوم اینکه جوهر مادیِ بدن و جوهر غیرمادیِ ذهن رابطه علّی (causal) دارند.
وی همچنین متذکر شده است که ملاصدرا ـ که هم‌عصر دکارت بود ـ همچون وی بدن را جوهری مادی می‌دانست، اما برخلاف او برآن بود که آغاز و انجام جوهر نفس متفاوت است. از نظر وی نفس در آغاز، جوهری مادی و جسمانی و در نهایت جوهری مجرد و غیر مادی است. دیدگاه صدرا درباره رابطه علّی نفس و بدن با دیدگاه دکارت مشابهت دارد.

این کتاب در قطع رقعی و ۲۷۲ صفحه با شناسه ملی ۴۴۵۷۳۵۴ و با شمارگان ۳۰۰ عدد هم اکنون قابل دسترسی سایر علاقه مندان می باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید