آخرین خبرها

کتاب سبحۀ صد دانه؛شاعران برخاسته از حوزۀ علمیۀ خراسان، از مشروطه تا کنون تألیف شد

به گزارش شبکه معالم، امیرمهدی حکیمی، مدیر گروه سابق ادب و هنر اسلامی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی درباره کتاب «سبحۀ صد دانه»، اظهار داشت: حوزه علمیه خراسان با پیشینه چند صد ساله، یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌های علمیه جهان تشیع است، این حوزه غنی و پربار از سوی دیگر به دلیل قرار گرفتن در سرزمین ادب و مهد ادبیات و ادیبان ایران، حوزه‌ای ادب محور و ادیب پرور است.

 

حکیمی ادامه داد: حوزه علمیه خراسان، سرشار از عالمانی است که در تاریخ ادب و شعر فارسی شناخته شده‌اند. این ویژگی بیش از همه، از روزگار پایان قاجاریه و آغاز عصر مشروطه، در حوزه علمیه خراسان، خود را نشان می‌دهد.

 

وی درباره ایده شکل گیری این کتاب گفت: ایده این کتاب در سال ۱۳۸۴ آن زمان که مدیریت گروه آموزشی ادب و هنر اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان را بر عهده داشتم به ذهنم رسید.

 

حکیمی افزود: در آن سال گروه، سوگوارۀ شعر عاشورایی (شبی غمرنگ) را برگزار کرد. برای تیزر تصویری آن سوگواره به معرفی تنی چند از شاعران حوزه خراسان پرداختم. سپس با برگزاری جلسات حلقه شعر شاعران حوزه (انجمن هفتگی شعر طلاب) ایجاد ارتباط بین نسل های مختلف یک حوزه ادبی بزرگ، برایم جدی تر شد. این سرآغاز یک راه بود و ایده ای برای یک کار. از آن سال تا اسفندماه سال ۱۳۹۳ پژوهش و جستجو ادامه داشت.

 

وی اظهار داشت: در آغاز کار فکر می‌کردم، تنها ۴۰ تا ۵۰ شاعر را بتوانم در این مجموعه معرفی کنم. ولی با گذشت زمان، ابعاد وسیع و گسترده ادبی حوزه خراسان، برایم نمایان شد و این شاعران و ادیبان به ۱۴۷ تن رسیدند.

 

این نویسنده گفت: باید توجه داشت که شاعران این مجموعه، همه در یک ردیف و در یک سطح نیستند. در این مجموعه با نام‌های بزرگ ادب فارسی چون: ملک الشعرای بهار، آیت الله میرزا حبیب خراسانی، میرزا عبدالجواد ادیب نیشابوری، بدیع الزمان فروزانفر، ادیب پیشاوری، محمدتقی ادیب نیشابوری، علامه محمدرضا حکیمی، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، مرحوم استاد غلامرضا قدسی، استاد ذبیح الله صاحبکار مواجه خواهیم شد.

 

حکیمی ادامه داد: کتاب سبحۀ صد دانه پیوستگی جریان ادبی در حوزه خراسان را در محدوده‌ای ۲۰۰ ساله نمایان می‌سازد. نخستین شاعر این مجموعه (میرزا نصراللّه تربتی) در سال ۱۱۹۴ هجری شمسی دیده به جهان گشوده است، ۲۰۰ سال پیش؛ و آخرین شاعر (جناب آقای مسعود یوسف پور) در سال ۱۳۷۳ پای بدین سرای نهاده است؛ فاصله‌ای ۱۸۰ ساله.

 

همچنین باید توجه داشت حوزه علمیه خراسان، در تربیت روح‌های عاشق و استعدادهای درخشان، در چهرۀ بزرگ‌ترین عالمان و اندیشمندان این روزگار، نقش خویش را به زیبایی ایفا کرده است. در این دوران، عالمان بسیاری در حوزه خراسان پرورش یافتند. عالمانی که به فقه، اصول، کلام، فلسفه، تفسیر، حدیث، معارف الهی و ادبیات پرداخته‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید