آخرین خبرها
یادگیری
یادگیری

پنج راهکار برای اینکه سرعت یادگیری رو بالا ببرید

به گزارش شبکه معالم، این که آدم توانایی این رو داشته باشه که بتونه سریع چیزها رو یاد بگیره، یه نعمت خیلی بزرگه. کسانی که میتونن زود یک مسئله رو درک کنند، یک مهارت رو یاد بگیرن، و اطلاعات جدید رو سریع توی ذهنشون پردازش کنن، نسبت به کسانی که آروم آروم و با گذشت زمان یک چیزی رو یاد میگیرن، کلی جلوترن.

این مطلب بارگذاری شده تا هر کسی با هر بهره هوشی اون رو بخونه و چند تا نکته درباره ی بالا بردن سرعت یادگیری یاد بگیره. اگه با اراده و تعهد قوی این راهکارها رو دنبال کنید، قطعا نتایج خیلی خوبشون رو توی یادگیری و درک مفاهیم جدید خواهید دید.

 

۱) به تعداد دفعات تکرار بیشتر بها بدین تا میزان وقتی که روی یک چیز میذارید

به جای اینکه با خودتون قرار بذارین که سه ساعت فلان مبحث رو بخونید، بهتره تعداد دفعات تکرار رو هدف بگیرید. حقیقت اینه که وقتی میگیم “من امروز ۶ ساعت درس خوندم”، از اون ۶ ساعت ممکنه فقط ۳ ساعتش مفید باشه. پس بهتره بیخیال زمان بشین و هدفهاتون رو مقدار مطالبی که میخونین بگذارین تا بازده یادگیری بالا بره. از این به بعد بگین “امروز میخوام سه دور جزوه رو جمله به جمله از اول تا آخر بخونم. همه ی ورزشکاراها، موسیقیدان ها و اجرا کننده های معروف دنیا از قدرت تکرار کردن آگاه هستند و اون رو به کار میبرن. شما هم بهتره امتحان کنید.

 

۲) همه چیز رو به قسمت های کوچک تبدیل کنید

تکه تکه کردن کارها مثل حروف الفبا میمونه. هر کدوم به تنهایی به درد نمیخورن، اما وقتی کنار هم قرار بگیرن، یک کار بزرگ و مهم رو شکل میدن. حالا هرکدوم از این کارهای بزرگ و مهم در کنار هم میتونن کارهای خارق العاده و خیلی بزرگ رو تشکیل بدن. هر کاری رو میشه به تکه های کوچک تقسیم کنید و دونه دونه به سراغ انجام هر کدوم برید.

 

۳) برای هر تکه مهارت کافی رو به دست بیارید و بعد از همه ی تکه ها یک زنجیر بسازید

وقتی که کارها رو تکه تکه کردین، وقت این میرسه که توی هر کدوم تبحر لازم رو به دست بیارید. هر یک از تکه ها رو اونقدری تکرار کنید که کاملا بهشون مسلط باشید. بعد وقت اینه که تکه ها رو دو تا دو تا یا سه تا سه تا با هم دوره کنید. کم کم این زنجیر بزرگ و بزرگ تر میشه تا اینکه در نهایت بتونید یک دید کامل با تسلط زیاد به همه ی موضوع داشته باشید.

 

۴) پروسه ی یادگیری رو به یک بازی تبدیل کنید، با قوانین و پاداش

همه ی ما بازی کردن رو دوست داریم. از همه بیشتر مغزهامون به بازی علاقه مندن. وقتی یک مفهومی رو در قالب بازی تکرار کنیم، جذاب تر میشه و به نظر میرسه اینجوری زمان دیگه از حرکت می ایسته. مفاهیمی رو که میخواید یاد بگیرید از طریق بازی با سیستم قوانین و پاداش تکرار کنید تا سریعتر و بهتر توی خاطرتون بمونند.

 

۵) سخت کار کنید، اما مرتب به ذهنتون استراحت های دوره ای بدید

مطالعات خیلی زیادی نشون میدن که شیوه ی درس خوندن شب قبل از امتحان به زور قهوه و موزیک و… کمترین بازدهی یادگیری رو داره. بیشترین بازدهی رو شما وقتی به دست میارید که ذهنتون تازه هست. بنابراین یادتون نره که هر چند دقیقه یک بار استراحت کنید و از اون فضا دور بشین. اما وقتی برگشتید، با تمام توان به ادامه ی مبحث بپردازید.

 

دیدگاهتان را بنویسید