آخرین خبرها

هدف از خلقت آسمان و زمین، آزمایش انسان است

 به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام والمسلمین حسن قدردان قراملکی، عضو هیئت علمی گروه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی مسایل نوین کلامی با عنوان «راز خلقت، بازخوانی، رابطه خدا با عالم هستی» که در مرکز تخصصی طوبی برگزار شد، به بررسی دیدگاه های چهارگانه درباره رابطه خداوند با جهان پرداخت.    
وی با بیان اینکه رابطه خداوند با عالم هستی رابطه معینی، اشراقی است، اظهارکرد: اشراق به معنای بودن است و اینکه خداوند اشراق دارد و از طرفی خالق علت تامه و معلول است.
عضو هیئت علمی گروه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: متکلمان می گویند زمان حادث شده است که جهان در کار نبوده است و بعدها ایجاد شده است.
وی با اشاره به این مطلب که نظریه دوم که همان نظریه فلاسفه است بر این مبنا قرار گرفته که علت تامه است چرا که خداوند علت تامه و جهان معلول است، گفت: قدرت مطلق در خداوند وجود دارد و  از طرفی خداوند نمی تواند مانع خلقت بشر شود.
وی با بیان اینکه علت تامه بدین معنا است که وقتی صد علت کنار هم آمدند علت تامه ایجاد می شود، تصریح کرد:  اختیار و اراده خداوند اینگونه است که در هر مکانی خداوند واجد صفات کمالیه است.
عضو هیئت علمی گروه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود:  خداوند دارای صفات کمالیه است چرا که مبدأ صفات کمالیه از خداوند است   
وی با بیان اینکه در نظریه دوم فلاسفه این موضوع مطرح است که خلقت از عدم بود چرا که خداوند بوده و جهان نبوده، تصریح کرد:  در واقع خداوند جهان را از عدم خلق کرد که این به بیان رابطه خداوند وعالم هستی می پردازد.
عضو هیئت علمی گروه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود درباره فلسفه آفرینش کل جهان گفت: در اینجا سوالی که مطرح می شود این موضوع است که خداوند از خلقت جهان و کهکشان و آسمانها و ستاره ها و انسان چه هدفی داشته است.   
وی افزود: در پاسخ به پرسش فلسفه آفرینش باید گفت که تکامل و سعادت انسان نخستین هدف بوده است.  
 وی با اشاره به این مطلب که  خداوند مکرر اشاره به این امر دارد که جهان، کهکشانها و افلاک و زمین را برای سعادت انسان آفریده است تا او به سعادت اخروی برسد، تصریح کرد: در واقع خلقت همه جهان برای انسان بوده است چرا که انسان اصلح موجودات است.  
وی با بیان اینکه  هدف از خلقت آسمان و زمین، آزمایش انسان است، تصریح کرد: در واقع خداوند می خواهد ببیند کدام انسان کار درستی را انجام داده است چرا که او برای همه چیز دلیل دارد .
عضو هیئت علمی گروه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه انسان به دنبال شناخت خداوند است، تصریح کرد: در این هدف انسان سعادت خود را پیدا می کند و از طرفی وجود پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) غایت آفرینش است.
حجت الاسلام والمسلمین قدردان قراملکی با اشاره به آیات قرآنی هدف از خلقت را همین پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: در واقع خداوند به دلیل وجود با عظمت پیامبرو ائمه اطهار(ع) جهان را خلق کرده است.
عضو هیئت علمی گروه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره دیگر دلایل فلسفه آفرینش جهان گفت:  از آنجا که خداوند مظهر کمالات است هدف دیگر از آفرینش ظهور شناساندن ذات خداوند است.
وی با بیان اینکه هدف از خلقت ظهور و شناساندن خداوند برای خلق بوده است، تصریح کرد: فلسفه آفرینش انسان دو نوع غایت دارد که اولی راجع به فاعل و دومی راجع به مخلوق است.

دیدگاهتان را بنویسید