آخرین خبرها

نقد و بررسی داستان قندیل کوچک

به گزارش شبکه معالم، داستان «قندیل کوچک» ماجرایی از زندگی پادشاه سرزمینی است که از دنیا می رود و به فرزند خود وصیت می کند که باید خورشید را به قصر بیاورد وگرنه باید تمام عمر را در صندوقی چوبی بگذراند.

جانشین پادشاه خود را از انجام این کار عاجز می بیند تا اینکه متوجه می شود پیرمرد قندیل به دستی که سربازانش او را به قصر راه نداده اند راه حل مشکل او را می دانسته است. او دستور می دهد که تمام آدم های قندیل به دست را به قصر بیاورند.

تعداد آن ها به قدری زیاد می شود که سربازان مجبور می شوند دیوارهای قصر را خراب کنند. فرزند پادشاه متوجه می شود که قصر او به قدری نورانی شده که گویی خورشید را به درون آن آورده اند.

نظرات اعضا

در ابتدای نشست اعضای حلقه به بیان نظرات خود پیرامون داستان پرداختند و گفتند: داستان قندیل کوچک توانسته عمق و سادگی را در خود جمع کند و به این وسیله مخاطبان عام و خاص و کوچک و بزرگ خود را داشته باشد. این داستان از قالب حکایت پیروی کرده و بر این اساس دارای ویژگی های اصلی حکایت همچون: ارائه پیام، استفاده از تیپ به جای شخصیت، روابط علی معلولی ضعیف، بی اعتنایی به زمان و مکان و… .

پایان داستان و غیبت حکیم، اشاره به بلوغ شخصیت دارد و نیز بیان می کند که شاهزاده هنوز نتوانسته واقعا خورشید را به قصر بیاورد و کار اصلی او هنوز ادامه دارد. ساختار هفت مرحله ای داستان، طبق نظریات جان تروبی در این داستان کاملا مشهود است.

ایشان بیان کردند: نویسنده در این داستان در پی ارائه راه کارهایی به مردم فلسطین است و از ساختار مرحله به مرحله برای رسیدن به حقیقت استفاده کرده است. خورشید در این داستان نماد زندگی و زندگی بخشی است. حضور پیر دانا در داستان به نوعی توانسته پیوند میان دو نسل را نشان دهد.»

نظراستاد منتقد

در ادامه نشست تشکری، استاد منتقد به بیان دیدگاه خود درباره این داستان پرداخت و گفت: «این داستان از گونه ادبیات فانتزی است. ادبیات فانتزی در شکل اصیل خود برای سرگرمی است. این نوعِ داستانی با افسانه گیلگمش آغاز می شود و شکل کلاسیک آن در نوشته های هومر نضج می گیرد و در مرحله بعد در قالب داستان اتوپیا ظاهر می شود.

وی افزود: بعدها ولتر و پس از او ژول ورن این قالب ادبی را پیگیری کردند. غسان کنفانی قالب فانتزی را به شکل جدی تری در ادبیات مقاومت وارد کرد. روح مذهبی این اثر بعد سوسیالیستی آن را تحت الشعاع قرار داده است. از این داستان گرته برداری های متعددی در ایران انجام گرفته است. مهم ترین ویژگی این داستان جهان شمول بودن آن است به گونه ای که هر مخاطبی می تواند از آن بهره ببرد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید