خبر

نظر ابن سینا در خصوص رویارویی بین شخص مدرک و محسوس خارجی و به دنباله‌ی آن

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم تبیین کرد:

نظر ابن سینا در خصوص رویارویی بین شخص مدرک و محسوس خارجی و به دنباله‌ی آن

شبکه معالم ـ حجت الاسلام و المسلمین کرد فیروزجایی اظهار داشت: در نظر ابن سینا رویارویی بین شخص مدرک و محسوس خارجی و به دنباله‌ی آن حصول اثری از محسوس خارجی در اندام حاسه و تبع حصول اثری در قوه باصره منجر به ادراک حسی می شود.

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر یارعلی کرد فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم، در نخستین نشست از دومین روز مدرسه تابستانی فلسفه اسلامی تقریری جدید از نظریه ی ادراک حسی ابن سینا ارائه نمود و در توضیح آن گفت: امر مادی جزئی را زمانی شناخته ایم که بتوانیم احکامی را به عنوان ویژگی ها و خواص بر یک شیء مادی حمل کنیم. برخی از این ویژگی ها با حواس پنج‌گانه‌ی حسی ظاهری قابل درک اند و برخی با این حواس درک نمی‌شوند. دسته ی اول در فلسفه ی سنتی ما به نام های صورت و کیف محسوس و دسته ی دوم بر اساس مبانی ابن سینا با نام معنا نام گذاری می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم افزود: در نظر ابن سینا رویارویی بین شخص مدرک و محسوس خارجی و به دنباله‌ی آن حصول اثری از محسوس خارجی در اندام حاسه و تبع حصول اثری در قوه باصره منجر به ادراک حسی می شود. در این مراحل در اندام حاسه و قوای حسیه ونیز در حس مشترک صورتی از شیء حاصل می شود . این صورت اولا از نوعی تجرد برخودار است؛ ثانیا از لحاظ معرفت شناسی و وجودشناسی مشابه شیء خارجی است و ثالثا قوای حسی در قبال این صور منفعل اند.

در ادامه ایشان به صورت مختصر به بحث خطا در حس و توضیح و تبیین دو قوه ی واهمه و حس مشترک پرداختند.

 

 

 

تعداد بازدید: 132
تاریخ انتشار : شهریور ۵, ۱۳۹۶    -    زمان انتشار : ۱:۴۲ بعد از ظهر

نظرات شما :

ثبت نظرات شما :

 

سوال امنیتی : *