آخرین خبرها

محتوای دینی باید دارای ویژگی های نسل نوین رسانه ها باشد

به گزارش شبکه معالم سید مرتضی موسویان در سومین نشست بازاریابی محتوای دینی در حوزه سبک زندگی و مصرف کالای فرهنگی بیان کرد: در شبکه های اجتماعی تصویری، باید تصویر شما باید ۷۰ درصد مطلب را منتقل و ۳۰ درصد از مطلب باقی مانده را اگر نیاز بود با متن کامل کنید اما قائده این است در شبکه های اجتماعی باید تصویر تمام حرف را بزند و نیاز به بیان اضافه نداشته باشد.

وی با بیان اینکه با نگاهی به آینده سایت ها به این صورت خواهند بود؛ افزود: بازی به عنوان اینترفیس آینده، جای وب سایت ها را خواهد گرفت و فروشگاههای شبیه سازی شده جای فروشگاههای فعلی متنی و تصویری را خواهد گرفت و آنچه که شما باید تولید کنید باید مناسب این بستر باشد.

وی گفت: مشتری وفادارا کسی است که خودش مبلًغ است و دیگران را برای خرید ترغیب می کند و این بازی باعث می شود که دیگران برای بازی ترغیب شوند.

وی افزود: برای سازنده بازی، هر مشتری که یک طرح را بزند، یک طرح به آلبوم طرح های آن سازنده اضافه می شود، بنابراین در آینده بازی به عنوان سرگرمی نخواهد بود بلکه به عنوان اینترفیس و یا واسط بین هر فردی که نیازی دارد و هر فردی که نیازی را می تواند مرتفع کند، خواهد بود.

موسویان با بیان اینکه باید تغییراتی در محتوا اتفاق بیفتد؛ اظهار داشت: در نگاه باید این تغییرات ایجاد کرد و محتوا قالبی بگیرد که مخاطب آن قالب را دوست دارد.

وی بیان کرد: مشکلی که ناشران دیجیتال مباحث مذهبی در قم داشتند این بود که این ها برای دوره ای که محتوا بر روی دی وی دی و سیدی عرضه می شد کاملا مهارت پیدا کرده بودند اما این دی وی دی و استفاده از آن تا ۴ سال دیگر به دلیل اینکه مخاطب آنلاین است از بین خواهد رفت در حالی که هنوز محتوا تغییر نکرده است.

رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانه ای عنوان کرد: اگر چه اصل قضیه محتوایی در جای خود قابل قبول است ولی شکل و بسته بندی باید تغییر کند چون سلیقه به سمت جز بینی رفته است و شما هم مطلب کلی خود را باید تبدیل به اجزا کنید و سلیقه مخاطب را پاسخ دهید.

وی با اشاره به جامعه شبکه ای گفت: جامعه شبکه ای مقررات و قوانین خاص خودش را دارد، بشر از غارنشینی به کشاورزی و بعد صنعتی و سپس به جامعه اطلاعات و الان در جامعه شبکه ای زندگی می کند و وقتی که این جامعه شبکه ای به بلوغ برسد فقط انسان نیست، حیوان با وسایلی که به او وصل می شود، نبات با وسایلی که گذاشته می شود، اشیا با هوش مصنوعی و قدرت اتصال در شبکه ای که به آنها داده می شود، این ها بازیگر شبکه خواهد بود.

موسویان افزود: پس قوانین و مقرارت متفاوت خواهد شد، شما مجبورید از قانون بانکداری فعلی که بر اساس شبکه سرویس دهی می کند تبعیت کنید، شما مجبورید برای تمدید پاسپورتتان به پلیس بعلاوه ۱۰ مراجعه کنید چیزی که قبلا وجود نداشته است اما این واسطه ها باید به خانه ها منتقل می شد تا هر کس خودش انجام می داد چرا که هر زمان خواستید به سرویس دسترسی داشته باشید حالا شما مجبورید از این زیر ساخت ها تبعیت کنید و این زیرساخت ها قوانین مربوط به خودشان دارد.

وی گفت: رشدی که الان در زمینه فناوری اطلاعات اتفاق می افتد روز به روز بیشتر می شود و تعداد اپ ها هر روز بیشتر می شود ما نزدیک ۵۳۰ هزار اپ را شناسنامه دار کردیم آن هم در اپستور های داخلی، که این رقم بسیار بالایی است.

وی با بیان اینکه اپ ها در دنیای فعلی نیازهای ما را برطرف می کنند و تمام نیازهای ما از سمت اپ ها تامین می شود؛ اظهار داشت: اما وقتی بازار را در نظر میگیریم به ترتیب اپل، گوگل، فیس بوک و .. در صدر هستند و این ها همه امریکایی و بسترهای زندگی آینده هستند.

رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانه ای با بیان اینکه قبلا برای دیدن فیلم سینمایی به سینما می رفتیم سینما ولی الان سینما به خانه ما آمده است؛ افزود: پس مخاطب نفعی دارد که باید آن نفع را در نظر گرفته باشیم و باید ببینید این محتوایی که شما به او می دهید آیا به اصطلاح ارزشش بیشتر از یک کتاب خریدن است؟

وی ادامه داد: محتوای ما باید اولا برای بستر خاصی که ما در نظر می گیریم مناسب باشد، دوم اینکه باید دارای ویژگی های نسل نوین رسانه ها باشد و وابستگی به زمان و مکان نداشته باشد، سوم اینکه با توجه به سلیقه ای که امروز مخاطب دارد باید لقمه را جویده و در اختیارش بگذاریم و چهارم اینکه باید یک مطلبی که حقش با پرداختن به زوایای مختلف ادا می شود به گونه ای هنرمندانه کنار هم قرار دهیم که هم علاقه مندی برای تمام این جزء ها خوانده شود به وجود بیاید بدون اینکه از ابتدا این احساس را داشته باشد که باید ۵۰۰ صفحه مطلب بخواند و هم باید به قدری ان ها زیبا عرضه شود و پیوسته به هم که کلیت را هم منتقل کند.

وی گفت: این واقعیتی است که امروز ما با آن روبرو هستیم، افراد حوصله وقت گذاشتن کافی برای یک مطلب خاصی نیستند، ساعتی که وقت می گذارند زیاد است اما تعداد پستی که دوست دارند در این ساعت زیاد بخوانند خیلی بیشتر است، شما باید مطلب بزرگ را به پست های جذاب کوچک تقسیم کنید و ذات فضای جدید این گونه است.

موسویان با بیان اینکه کسانی که کسب و کارها در این محیط را توانا می کنند استعدادهایی هستند که تولید محتوا می کنند؛ اظهار داشت: اگر ما در زمینه تولید محتوا هنوز به استاندارها نرسیدیم یعنی ما محتوای مورد نیاز مردم را بر روی وب نیاز داریم و در واقع این کم کاری ها باعث شده نیازهای مردم را دیگران مرتفع کنند در حالی که چین برج و باروها را طوری ساخته که محتواهای مورد نیاز خود را خود تهیه کرده است

دیدگاهتان را بنویسید