آخرین خبرها

سمت گیری به سوی سیستم آموزشی استعداد پرور به جای نخبه پرور ضرورتی اجتناب ناپذیر است

شبکه معالم ـ حجت الاسلام والمسلمین مسعودی در نشست سالانه ی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر مریجی رییس دانشگاه باقرالعلوم و معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیه قم و مدیران وپرسنل اداره کل آموزش برگزار شد گفت: تغییر سیاست های حاکم بر سیستم های آموزشی نظام از نخبه پروری به استعداد پروری ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش شبکه معالم، رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان ضمن گرامیداشت ایام شهادت استاد علامه مطهری و هفته‌ی معلم گفت: فقدان بزرگانی در عرصه علم و دانش همچون استاد مطهری، خسارتی جبران ناپذیر بود که همواره نیاز ما به تلاش و فعالیت بیشتر به منظور تاسی و همراهی با اندیشه های بزرگانی چون آنان را مضاعف می‌نماید.

وی با اشاره به آیات شریفه قرآن گفت قرآن کریم بهره مندی های مادی انسان در دنیا را در مقابل کمبود سرمایه‌های اخروی او خسارتی جبران ناپذیر دانسته و تاسف و تاثر وجودی انسان در عرصه ی جزا را نسبت به اینکه چرا تمامی بهره‌مندی های بایسته را در مسیر مادیات و حیات دنیوی هزینه کرده است یادآور می شود. وی هم چنین گفت یکی از این فرصت ها فرصتی است که انقلاب اسلامی در اختیار ما گذاشته است که در طی چهار دهه انقلاب این فرصت را داشتیم که به اصلی ترین مباحث علمی، آموزشی و پژوهشی در عرصه ی نیازهای نظام بپردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی در ادامه افزود: این سوال اساسی وجود دارد که ما در طول چهار دهه از عمر انقلاب که می بایست در عرصه ی مباحث آموزشی، مدل ها و پارادایم های اصلی را مورد بررسی قرار می دادیم و مدل بایسته ی حاکم بر فرایندهای آموزشی از منظر روش‌های سنتی یا مدرن مشخص می کردیم آیا این کار را کرده‌ایم یا هنوز درگیر شناسایی روش حاکم بر عرصه مدل‌های آموزشی هستیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان با اشاره به حوزه ی آموزش و تفاوت میان علوم در مباحث کلان نظام گفت در این حوزه به نظریه ی برتری، نرسیده ایم و درگیر مباحث درون بخشی علم بوده ایم و در مباحث بین بخشی و فرابخشی چندان تامل ننموده ایم. سیستم های آموزشی نظام هنوز نخبه پرور است در حالیکه بایستی استعداد پرور باشد. و این نخبگان ستارگانی بوده اند که مبتنی بر ظرفیت های وجودی خود درخشیده اند و نظام آموزشی و پژوهشی نتوانسته پروسه‌ای عامّ و فراگیر را به ما معرفی کند.

وی در ادامه گفت: پس از چهار دهه تکلیف جریان آموزش در کلیت نظام اسلامی با چند مساله از جمله تفکر موّلد و موّلف مشخص نشده است و ما در عرصه ی پیوند میان آموزش و پژوهش یا همان آموزش پژوهش محور پارادایم غالبی نداریم. سهم آموزش نظام در حوزه و دانشگاه و مراکز و نهادها در تمدن سازی سهم قابل توجهی نیست و ما نتوانسته ایم آنچه را که حرکتمان را به سمت تمدن بایسته تسریع می بخشد تمهید کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی سهم آموزش نظام در عرصه ی فرهنگ را کافی ندانست و گفت: عمدتا فعالیت های آموزشی نظام معطوف است به عرصه های دانشی محض و یا حداکثر عرصه ی سیاست و اقتصاد و ما در عرصه ی فرهنگ خلاء جدی داریم. در طول سال های پس از انقلاب، نهاد های نظام هرکدام رسالت هایی را برای خود تعریف کرده اند ولی آنچه که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد، هم افزایی و افزایش ظرفیت‌های میان نهادی است.

وی در پایان به تاریخ سازی انسان های نخبه اشاره کرد و گفت: تاریخ به ما نشان داده است که انسان ها هستند که تاریخ را می سازند هر چند انسان نیز از تاریخ متاثر بوده است. اما تاریخ علم و تمدن بشر را اندیشمندان بزرگ در علوم عقلی و نقلی رقم زده‌اند. تاریخ دانش و تمدن اسلامی مدیون امثال علامه ی مطهری هاست و این وظیفه اندیشمندان اسلامی است که ادامه دهنده این مسیر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید