آخرین خبرها
سخنرانی
سخنرانی

چگونه سخنران بهتری باشیم؟

آیا تاحالا برایتان پیش آمده که در کنفرانس یا سر کلاس دانشگاه، سخنرانی یا ارایه‌ای داشته باشید، اما متاسفانه کسی به شما گوش ندهد. آقای «جولین ترژر» (Julian Treasure) در زمینه‌ی صدا و سخنرانی مطالعات زیادی داشته و شاید بهتر از هر کس دیگری بتواند راهکارهای درستی را برای داشتن یک سخنرانی خوب به ما پیشنهاد بدهد.

صدای انسان مهم‌ترین سازی‌ست که ما انسان‌‎ها می‌نوازیم؛ این صدا، قدرتمندترین ابزار دنیاست؛ تنها چیزی است که با آن می‌شود همزمان جنگ راه انداخت و ابراز عشق کرد. جولین ترژر، سال‌هاست درباره‌ی داشتن یک سخنرانی خوب، سخنرانی می‌کند! او می‌گوید برای این‌که قدرتمند حرف بزنیم و با صدای خود دنیا را تغییر بدهیم، باید از این ۷ خطای بزرگ موقع صحبت‌ کردن بپرهیزیم: غیبت، قضاوت، منفی‌گرایی، شکایت کردن، عذر و بهانه، اغراق و تعصب. او همچنین ۴ فرمول ساده را برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران به ما معرفی می‌کند: او می‌گوید که موقع صحبت باید صادق باشید، خودتان باشید، قابل اعتماد باشید و خیر دیگران را بخواهید.

یکی از اصول مهم سخنوری و سخنرانی، شناخت مخاطب است; زیرا رشته سخنوری، مانند رشته پزشکی، نوعی نسخه پیچی است و نسخه پیچی پیش از شناخت بیمار، کاری مشکل زا و گاه خطرآفرین است . این شناخت می تواند در ابعاد گوناگون، مانند بعد فرهنگی، اخلاقی، تربیتی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و علمی، بررسی شود و مورد تامل قرار گیرد . مثلا در بعد علمی، سخنرانی برای استادان حوزه و دانشگاه، با سخنرانی برای طلاب و دانشجویان متفاوت خواهد بود .

موضوع و مطالب سخنرانی خود را با رعایت ویژگیهای زیر برگزینید:

مورد علاقه گوینده;

برخوردار از منابع کافی و معتبر;

مورد نیاز شنونده;

متناسب با شرایط زمان;

متناسب با شرایط مکان;

متناسب با شرایط مخاطبان;

برخوردار از تسلط علمی گوینده بر آن;

مهم از نظر گوینده و شنونده

برای اطلاع از جدیدترین اخبار اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی به کانال معالم  در تلگرام پیوندید

دیدگاهتان را بنویسید