آخرین خبرها

درک فرهنگ رضوی در گرو شناخت عمیق سیره امام رضا(ع) است

حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوندخراسانی به مناسبت دهه کرامت، به تبیین فرهنگ رضوی پرداخت و گفت: در فرهنگ رضوی تبلیغ مبتنی بر عمل انسان‌هاست و امام رضا(ع) همواره تلاش نموده اند معارف بلند اهل بیت(ع) را در مقام عمل و اجرا متجلی کنند.

وی به نقل خاطره ای از علامه بحرالعلوم و ملامهدی نراقی بعنوان دو نفر از شاگردان آیت الله وحید بهبهانی در کربلا اشاره نمود که همواره تلاش می نمودند بیان و گفتارشان منطبق با کردار آنان باشد و تصریح کرد: درک فرهنگ رضوی در گرو شناخت عمیق سیره امام رضا(ع) در عرصه عمل و اجرا می باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که باید دید طلبه چطور می تواند فرهنگ رضوی را انعکاس دهد و نمایشگری از فرهنگ رضوی باشد، ابراز کرد: فرهنگ رضوی همان فرهنگ اسلامی متجلی در سیره امام رضا(ع) است آنطور که امام همواره در میان مردم بود، برای استحمام بدون تشریفات به حمام عمومی شهر می رفتند، هرگز معتقد به تبعیض نژادی نبودند و سیاه و سفید برایشان تفاوتی نداشت و بنا به نقل، سیاه پوست را کنار خود می نشاندند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی سیره عملی امام رضا(ع) را دقیقا نقطه مقابل سیره مأمون دانست و خاطر نشان کرد: فرهنگ مامون یک فرهنگ عباسی، فرعونی و طاغوتی است که به همه مردم به‌عنوان رعیت و زیردست نگاه می نمود، اما امام رضا(ع) برابر آنان ایستاد و فرهنگ اسلامی را در جامعه ترویج و نشر داد.

وی ضمن اشاره به ویژگی های طلبه تراز انقلاب اسلامی، عنوان کرد: طلبه تراز انقلاب، طلبه‌ای است که همواره در جامعه و در میان مردم حضور داشته و از هر انزوائی دوری می کند و با اشتیاق وارد جامعه می‌شود، بنابراین طلبه تراز انقلاب نباید خود را دور بداند بلکه باید در میان مردم باشد و مردم نیز از او به همین تناسب انتظاراتی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید