خبر

داستان «گونه نادر» نقد شد

در حلقه ادبیات داستانی خواهران؛

داستان «گونه نادر» نقد شد

شبکه معالم ـ داستان «گونه نادر» اثر خانم حبیبه جعفری، عضو حلقه ادبیات داستانی خواهران نقد شد.

به گزارش شبکه معالم، داستان «گونه نادر» اثر خانم حبیبه جعفری، عضور حلقه ادبیات داستانی در دویست و چهل و هشتمین جلسه حلقه ادبیات داستانی مرکز آموزشی طوبی نقد شد.

خلاصه داستان

«پسری افغانستانی که در ایران زندگی می کند به تازگی پدرش را از دست داده است و به همین خاطر دچار اندوهی شدید شده است. او تصمیم می گیرد برای شناخت ریشه های فرهنگی خود و هم وطنان مهاجرش نمایشگاهی با حضور اقشار مختلف مهاجرین ترتیب دهد اما»

نظرات اعضا

در ابتدای نشست اعضای حلقه به بیان نظرات خود پیرامون داستان پرداختند و گفتند: داستان، روایت یکدستی دارد و نویسنده توانسته با نزدیک شدن به شخصیت، به القای حس او به خواننده کمک بسیاری بکند. صحنه پردازی های زنده و پویا از محله ی گلشهر از نقاط قوت این داستان است.

گونه نادر، با این که یک داستان بومی است اما تکیه ای بر گویش بومی ندارد و با نشانه های عمیق تری بومیت خود را شکل داده است. سرگردانی و تخیل قوی شخصیت به خوبی تصویر شده است. آغاز داستان تعلیق مناسبی دارد. جملات مغلق و طولانی به فهم داستان لطمه زده است. روایت و دیالوگ های داستان، بیش از اندازه تحلیلی و انتزاعی شده و در برخی قسمت ها حالت گزارشی پیدا کرده است.

ایشان افزودند: ذکر برخی موارد در داستان ضروری نیست و آن را به سوی چندپارگی برده است. شخصیت اصلی بسیار کرخت است و این در داستان توجیه کافی ندارد. نگاه انتقادی تندی در داستان به چشم می خورد.

نظر استاد

در ادامه نشست استاد تشکری به بیان دیدگاه خود درباره این داستان پرداخت و کفت: این داستان یک اَبَرداستان است. ابرداستان در سنت ادبی ما در آثار مولانا قابل مشاهده است. سیر داستانی در ابر داستان مبتنی بر رئالیسم نیست و می تواند حتی به ضدداستان تبدیل شود.

وی افزود: در ابر داستان با شخصیت های متعدد و شبیه به هم مواجهیم و غالبا در آن ها نویسنده به بیان درد می پردازد. داستان خانم جعفری نمونه موفقی از داستان مهاجرین است زیرا توانسته مستندگویی کند. در ابرداستان نقطه ب باید گشایش نقطه الف باشد و به همین ترتیب؛ اما در این داستان این اتفاق نیافتاده و ما در همه نقاط با حالت x مواجهیم و مسائل رو به گشایش نیستند و در انتها تمام شخصیت ها در برزخ می مانند. ادبیات اقلیت در همه جای جهان وجود دارد و عموما وقتی شکل می گیرد که نویسنده بر هویت خود پافشاری می کند.

 

تعداد بازدید: 74
تاریخ انتشار : دی ۱۶, ۱۳۹۵    -    زمان انتشار : ۵:۰۵ بعد از ظهر

نظرات شما :

ثبت نظرات شما :