آخرین خبرها

تحقق اهداف بین المللی در دوره تربیت مدرس نقد و بررسی جریانهای سلفی تکفیری

شبکه معالم- عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: به دنبال حضور جدی خواهران طلبه در عرصه پاسخگویی به شبهات جریانهای سلفی هستیم.

برنامه ریزی جدی برای آموزش مدرس پاسخگویی یه شبهات سلفی گری

دکتر ابوالفضل روحی در گفت و گو با شبکه معالم از مختصات دوره ­های آموزشی تربیت مدرس نقد و بررسی جریانهای سلفی تکفیری در برخی استانهای کشور خبر داد و گفت: هدف اولیه دفتر تبلیغات آموزش چهره به چهره عقاید و آموزه های دینی بود اما به تدریج تصمیم گرفته شد تا نیروهای لازم در این زمینه آموزش ببینند. دراین راستا یکی از قطب هایی که دفتر تبلیغات تاسیس کرد قطب باورهای دینی بود. در ذیل برنامه ­های این قطب در شهرهای تهران، قم و مشهد به تعداد زیادی از برادران طلبه آموزشهای لازم داده شده و آنها می­توانند در این عرصه وارد شوند و می­توانیم بگوییم  تا حدودی نیاز استانهای ما به برادران مربی در این زمینه تعدیل شده است.

احساس نیاز جدی به خواهران توانمند در پاسخگویی به شبهات

وی در ادامه با ابراز نگرانی از حضور کم­رنگ خواهران طلبه در این عرصه بر تدوین یک برنامه منسجم آموزشی با همین موضوع تاکید و اظهار کرد: در رابطه با مربیان خواهر در عموم استانها یا زمینه نبوده یا مقدمات فراهم نشده لذا ما هم در مراکز حوزوی، هم مراکز دانشگاهی و هم مساجد خواهرانی که خودشان بتوانند تدریس کنند نداشتیم. با این احساس کمبود به این نتیجه رسیدیم که حداقل در خود مشهد با این عظمت و با چالش­­های عقیدتی خاص خودش، دست کم باید بیست یا سی نفر از خواهران آموزش ببینند تا بتوانند آموزش بدهند بنبراین هدف ما از دوره تربیت مربی برای خواهران این بود که اینها بتوانند علاوه بر حضور فعال در پاسخگویی به شبهات، بعدها همین دوره­ها را برای قشرهای  مختلف آموزش بدهند.

این مدرس دانشگاه تهران با اشاره کوتاهی به محتوای آمورشی این دوره ها، سرفصلهای کلی آن را چنین بیان کرد: ما تمام مباحثی را که مقدمه برای آموزش خواهران بود در نظر گرفتیم. اولا تحکیم عقاید خود امامیه؛ چون قبل از اینکه عقاید مخالفین را بگوییم باید به عقاید خودمان تسلط داشته باشیم؛ سپس تعریفی از خود سلفی گری، اقسام سلفی گری، تفکرات سلفی گری، تبیین شبهات سلفی گری و در نهایت پاسخ به این شبهات.

طراحی برای رسیدن به یک هدف بین المللی

مدرس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به حضور خواهران طلبه از این نهاد بر اهمیت حضور آنان تاکید و عنوان کرد: خوشبختانه با رایزنی هایی که با جامعه المصطفی صورت گرفت نیمی از شرکت کنندگان دوره طلاب جامعه المصطفی هستند البته قطعا با توجه به آرمانهایی که جامعه ما دارد با این کار در واقع به دو هدف رسیدیم هم هدف ملی و هم هدف بین المللی. خواهرانی که از کشورهای مختلف در این دوره شرکت می کنند هم می­توانند برای کشورشان مربیان خوبی باشند هم زمینه ای را در وطن خودشان فراهم کنند تا آنجا هم دوره هایی برای نقد وهابیت داشته باشند به ویژه طلبه های افغانستان که چالشی به عنوان طالبان و سلفی گری را دارند. زمینه خوبی است که این خواهران علاوه بر این که در مشهد خدمت می کنند بتوانند در کشورهای خود مقدماتی رو فراهم کنند. اگر خواهران طلبه وقت و انرژی لازم را بگذارند این دوره به افق­های خوبی خواهد رسید.

به کارگیری افراد موثر و توانمند در پایان دوره

این مدرس حوزه و دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر به کارگیری افراد این دوره خاطر نشان کرد: با صحبتهایی که با مجموعه اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی صورت گرفته، اگر دانش آموختگان خواهر تمامی مراحل دوره را با موفقیت سپری کنند و توانایی تدریس را دارا باشند، زمینه فعالیت های ایشان در ارگانهای متعدد داخلی و خارجی فراهم خواهد شد.

 این پژوهشگر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی همچنین بر اهمیت پژوهش و مطالعه  فراوان تاکید و اظهار کرد: در هر بحثی که افراد این دوره­ ها می­خواهند مسلط بشوند باید از مسیر پژوهش و تحقیقات عمیق و گسترده بگذرند وگرنه بدون پژوهش و مباحثه به نتایج مظلوبی نخواهند رسید.

لازم به ذکر است دوره تربیت مدرس نقد و بررسی جریانهای سلفی تکفیری ویژه خواهران از آذرماه سال ۹۷ از سوی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی آغاز شده و تا به امروز در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید