آخرین خبرها

برنامه‌ریزی آموزشی شرط تحقق رسیدن به جایگاه حقیقی حوزه ها

شبکه معالم- محقق و مدرس حوزه علمیه خراسان گفت: حوزه های علمیه برای اینکه بتوانند جایگاه حقیقی خود را به واسطه توان مورد نیاز طلاب در جامعه داشته باشند نیازمند برنامه ریزی آموزشی هستند.

حجت الاسلام محمد مهدی زردوز نیا، محقق و مدرس حوزه علمیه خراسان در گفتگو با شبکه معالم، بیان کرد: حوزه های علمیه برای اینکه بتوانند جایگاه حقیقی خود را به واسطه توان مورد نیاز طلاب در جامعه داشته باشند نیازمند برنامه ریزی آموزشی هستند.

وی افزود: حوزه های علمیه در برنامه ریزی آموزشی باید روش تدریس را مورد بازبنگری قرار داده و متحول و اثر بخش کنند و با تغییر روش تدریس توانایی و مهارت های لازم در طلاب را به وجود بیاورند تا آنها بتوانند نقش واقعی خود را که مشاور عالی زندگی در جامعه است را پیگیری کنند و خدمات ضروری زندگی را براساس نظر خداوند متعال ارائه کنند.

محقق و مدرس حوزه علمیه خراسان گفت: اگر ما در برنامه ریزی آموزشی روش تدریس را مورد بازنگری قرار ندهیم، متاسفانه کسانی که این قابلیت ها را ندارند این فضا را پر می کنند و برنامه ریزی زندگی مردم را در یک فضای سکولار پیگیری و انجام می دهند.

وی در خصوص ضرورت پرداختن حوزه علمیه به مباحث آموزش تفکرگرا و پژوهش محور، گفت: ما اگر بخواهیم طلبه ها به جایگاه اصلی برسند، بدون توجه در برنامه ریزی آموزشی، متن های آموزشی و مدلهای تدریس آموزشی این امر امکان پذیر نیست چرا که الان عمده کاری که در حوزه ها آموزش است که در دانشگاه ها هم به همین صورت انجام می گیرد و اگر این شیوه های آموزشی اصلاح نشود، این امر محقق نمی شود.

حجت الاسلام زردوز نیا بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته نه تنها شیوه های آموزشی خود را اصلاح کردند بلکه وارد فضاهای دوم، سوم و چهارم شدند یعنی آنها از فضایی که این مرکز باید یک مرکز آموزشی باشد گذشته اند و مرکز آموزشی را به مرکز پژوهشی تبدیل کرده اند یعنی آموزش را در ضمن پژوهش انجام می دهند، بعد از آن آموزش را به حوزه اجرا و عمل گره زدند و اجرایی محور کرده اند و فضای چهارم مراکز آموزشی دانشگاهی خود را پشتوانه خلاقیت در حوزه رقابت اجرا قرار دادند اما ما هنوز از فضای اول صحبت می کنیم.

وی ادامه داد: برای هرگونه تحولات در حوزه های علمیه همیشه دفتر تبلیغات متصدی بوده و باید باشد چون حوزه ها کار خود را انجام می دهند نمی توانیم انتظار داشته باشیم فضاهایی که الان بر فعالیت های خود متمرکز هستند، مجال توجه پیدا کنند، دفتر تبلیغات به عنوان یک مرکز مکمل بیرونی می تواند این رسالت تحول را پیگیری کند و منشا ایجاد و اثر شود.

محقق و مدرس حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حوزه های علمیه برای دستیابی به جایگاه حقیقی خود نیازمند تحول هستند، نقش طلاب را در این خصوص موثر دانست و افزود: طلاب نگرش خود را نسبت به فضای اولا تعریفشان از طلبگی، دوم اینکه کاری که در آینده باید انجام دهند و سوم فضای تحصیلی که آن قابلیت ها و آن کار برایشان ایجاد می کند کاملا عوض کنند در غیر این صورت ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که یک ذهنیت اشتباه سرچشمه و منشاء برای یک رفتار درست باشد.

وی در پایان اظهار داشت: برای تغییر، باید نگرش ها تغییر کند وقتی طلبه بداند برای چه به حوزه آمده، در حوزه چه اتفاقی باید بیفتد، خروجی حوزه چه باید باشد و او بعدا باید چکار کند، اگر این ذهنیت اصلاح شود امید تحول در ساحت ها وایده های دیگر آن نیز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید