آخرین خبرها

بررسی فقهی و حقوقی امکان‌سنجی الغای مجازات حبس در جرائم‌ علیه کیان خانواده

به گزارش شبکه معالم، پنجمین شماره نشریه علمیه پژوهشی جستاری های فقهی اصولی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ویژه زمستان ۹۵ چاپ و در اختیار اندیشوران فقهی قرار گرفت.

در این شماره موضوع «بررسی فقهی و حقوقی امکان‌سنجی الغای مجازات حبس در جرائم‌ علیه کیان خانواده» در مقاله ای مورد توجه قرار گرفته و این مقاله در پژوهشی توصیفی‌تحلیلی با برشمردن عواقب و آثار کیفر حبس به‌ویژه در جرائم‌ خانوادگی و با بررسی ادله و مستندات فقهی در پرتو اهداف و مقاصد شریعت، به این نتیجه رسیده است که امکان اعمال مجازات‌هایی دیگر غیر از حبس در حوزة جرائم‌ خانوادگی وجود دارد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد با توجه به مفاسد به‌کارگیری کیفر حبس، بایسته است قانون‌گذار در قوانین موجود تجدیدنظر کند و بیش از پیش، در حبس‌زدایی از جرائم‌ خانوادگی و اعمال مجازات‌های جایگزین بکوشد.

همچنین در این شماره مقاله ای با عنوان «نقدی بر تلقی اراده در فقه» منتشر شده که به تببین دیدگاه جدیدی از اراده پرداخته است و این نوع تبیین جدید از اراده، دارای آثار زیادی است مانند تعیین و تعلیل ضمانت اجرای بطلان برای معاملات به قصد فرار از دین، صیانت از وثاقت اسناد رسمی در برابر اسناد عادی، محدود شدن دامنه پذیرش انواع اشتباه به حفظ حقوق طرف دیگر قرارداد و یا استحکام معاملات و ده­ها اثر حقوقی دیگر که هم­ اکنون در غیاب این نوع تبیین از اراده، نظام حقوقی کشور محروم از آن­ها است.

«تأثیر استیلای مغول بر تغییر نظرات فقهی امامیه در تشکیل حکومت»، «بازخوانی نقش اجمال خاص در تمسک به عام»، «مبانی حجیّت «ظنّ متآخم به علم» و ساز و کارهای تشخیص آن» و «درنگی فقهی در مادۀ ۶۶۵ قانون مجازات اسلامی» عناوین دیگر مقالاتی است که پنجمین شماره نشریه علمی پژوهشی جستارهای فقهی اصولی منتشر شده است.

مجموعه مقالات تمامی شماره های نشریه علمی پژوهشی جستارهای فقهی اصولی در سایت این نشریه به دو زبان فارسی و انگلیسی قابل مشاهده و دریافت می باشد. همچنین علاقه مندان می توانند جهت دریافت این نشریه به فروشگاه های بوستان کتاب مراجعه نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید