آخرین خبرها

انتشار کتاب «کافی شناسی» به قلم حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی

شبکه معالم ـ کتاب «کافی شناسی» توسط عضو هیئت علمی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تألیف شد.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، کتاب جدید حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی، با عنوان «کافی شناسی» توسط وی به رشته تحریر در آمده و از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شده است.

کتاب «کافی» تألیف ثقة الاسلام کلینی مهم ترین جامع روایی است و جایگاه کافی در ضبط احادیث باعث شده است که علمای شیعه آن را اضبط اصول بنامند و در هنگام تعارض نسخه ها مقدم بدارند.

این عضو هیئت علمی اداره کل آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این کتاب کوشیده است به برخی پرسش ها درباره جایگاه کتاب کافی در میان جوامع حدیثی، اضبطیت کافی و تقدم آن بر جوامع دیگر، وجود یا عدم اسقاط در اسناد کافی و… پاسخ دهد.

این کتاب شامل چهار فصل «زیست نامه»، «بررسی قاعده تقدیم کافی بر سایر کتابها»، «قطع در اسناد کافی» و «تعلیق و رفع در اسناد کافی» بوده و در ۱۶۸ صفحه به قطع وزیری چاپ شده است.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی در پیشگفتار این کتاب بیان کرده است: درباره کلینی و دیگر صاحبان جوامع روایی نوشته های گوناگونی وجود دارد، اما درباره شناخت کتاب های آنان و روش آن ها در تألیف، آثار زیادی به نگارش درنیامده، درحالی که این کار در بین اهل تسنن بسیار رایج است. از این رو اینجانب تصمیم گرفتم مقالات «زیست نامه کلینی»، «تقدیم کافی بر سایر جوامع روایی»، «تعیین محمدبن اسماعیل در سلسله اسناد کافی» و «قطع و رفع در اسناد کافی» را در باره کتاب کافی و مؤلف آن به رشته تحریر در آورم.

وی در ادامه نوشته است: این مقالات ساختار کتاب حاضر را تشکیل می دهند، البته مقاله ای نیز به عربی در باره عده کلینی نوشته شده که در این کتاب نیامده است.

گفتنی است، کتاب «کافی شناسی» در هزار نسخه منتشر شده و به قیمت ۶ هزار و ۷۰۰ تومان در فروشگاه های کتاب بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به فروش می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید