آخرین خبرها

اجتهاد ابن تیمیه مخاطب را در جمود فکری قرار می دهد

به گزارش شبکه معالم،  حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محسن مروجی طبسی، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در دومین نشست از کارگاه تربیت مدرس نقد جریان‌های سلفی گری تکفیری به موضوع ابن تیمیه شناسی پرداخت و به تعریف سلف و سلف گری پرداخت و گفت: سلف در لغت  به معنای گذشته و پیشین است ، در اصطلاح سلفی در چهارحوزه فقهی ، تاریخی ، سیاسی و عقیدتی  استفاده می شود .
وی با اشاره به سلفی گری در حوزه سیاسی اظهار داشت: سلفی در این بخش به معنای بازگشت به هویت اسلامی است ، در برابر تهاجم فرهنگ غرب (نهضت بازگشت به قرآن ) سلفی گری سیاسی در اواخر فروپاشی امپراطوری عثمانی و توسط سیدجمال الدین اسدآبادی  مطرح شد .
حجت الاسلام و المسلمین مروجی طبسی به سلفی شیعه اشاره کرد و افزود: سلفی شیعه تاکید شان بر قرآن است و معروف به قرآنیون هستند، این جریان بسیار خطرناک تر از سایر جریان ها هستند، زیرا تفکر سلفی را بومی و مردم را تغذیه می کنند .
وی در این باره گفت: سلفی شیعه معتقد است مذهب تشیع در زمان اهل بیت چیزی  غیر از مذهب تشیع  در عصر غیبت بوده است . به عبارتی حجم تفکرات آن بسیار زیاد شده است .
وی در بخش دیگری از این کارگاه آموزشی به چهارمبنای فکری ابن تیمیه از جمله تصرف در معنی سلف، اجتهاد، عبادت و موضع منفی نسبت به اهل بیت(علیهم السلام ) اشاره کرد و افزود: سلف از نگاه ابن تیمیه سه قرن اول اسلام است ، سلفی گری یعنی حجیت فهم این دوره و نفی تقلید از مذاهب اربعه است .
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: ابن تیمیه اصطلاح سلف را در تمامی آثارش استفاده می کند، که به تدریج واژه ی سلف را از دایره ی فقهی، سیاسی و تاریخی خارج و یک مکتب عقیدتی به این نام تاسیس کرد.
وی با اشاره به اینکه منابع اجتهاد ابن تیمیه کتاب، سنت و اجماع است، به دیدگاه اجتهادی وی پرداخت و گفت: ابزار اجتهاد ابن تیمیه این است، که با استفاده از منابع  به فهم سلف دست پیدا کند، البته اگر حدیثی خلاف فهم سلف  باشد، فهم سلف حجیت ندارد.
وی در این باره ادامه می دهد: ابن تیمیه اعتقاد دارد، احمد بن حنبل ، ابوحنیفه، شافعی و مالک بن انس  هیچ کدام داعیه ی مذهب نداشته است و نباید از آنان  تقلید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین مروجی طبسی تصریح کرد: اجتهادی که ابن تیمیه مطرح می کند در واقع انسداد است، به این معنا که تقلید را از بین می برد ،اما از آن طرف مخاطب را در یک جمود فکری می اندازد.
وی خطاب به شرکت کنندگان دوره آموزشی تربیت مدرس راه مقابله و نقد این گونه تفکرات  گفت: تنها راه مقابله با وهابیت به چالش انداخت آنها از طریق مبانی خودشان است . کاری که عصام العماد می کند ، نقد از درون صورت بگیرد ، همچنین برای  نقد ابن تیمیه استفاده از تناقضات وی است .
وی در ادامه دیدگاه ابن تیمیه پیرامون عبادت که آن را خضوع ، خشوع و ذلت تعریف می کند ، اشاره کرد و افزود:توسل، استغاثه و تبرک  نیز از دیدگاه ابن تیمیه شرک صریح است، همچنین ایجاد بنا بر قبور، زیارت قبور، گریه بر اموات و سوگند به غیر خدا حرام است ، زیرا مقدمه ی شرک است .
حجت الاسلام و المسلمین مروجی طبسی با بیان اینکه ابن تیمیه پیراموان روایات توسل، نفی حداکثری  اسناد روایات و تأویل مابقی روایات  موضع می گیرد، گفت: ابن تیمیه اعتقاد دارد، که ما کاری به نیت افراد نداریم ،که وقتی توسل می کنند در اصل خدا را مدنظر دارد ، این کار در هر صورت شرک است .
وی به تفاوت  ابن تیمیه و عبدالوهاب در بحث توحید و شرک اشاره کرد و افزود: ابن تیمیه توحید ربوبی را قبول ندارد، در صورتی که عبدالوهاب توحید عبادی را قبول ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین مروجی طبسی افزود: از نظر خروجی ، سلفی سیاسی و عقیدتی چندان فرقی با هم ندارند، اتفاقا بسیار به هم نزدیکند و نقطه ی اشتراکشان ضدیت با اهل بیت (عیلهم السلام) و شیعیان است .
حجت الاسلام و المسلمین مروجی طبسی در پایان به مصادیق غلو از نظر ابن تیمیه اشاره کرد و گفت: ابن تیمیه غلو را به شیعه اثنی عشری نسبت می دهد، امامت علی (ع) را از طریق نص می داند، علم غیب امام ، عصمت ، فضایل اهل بیت مانند کرامات و معجزات ، مسئله مهدویت و مخفی بودن قبر حضرت زهرا (س) را از جمله مصادیق غلو در شیعه می کند .

دیدگاهتان را بنویسید