آخرین خبرها

گزارشی از چهارمین و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های مطالعات اسلامی علوم انسانی

به گزارش شبکه معالم، چهارم و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های مطالعات اسلامی علوم انسانی، از سوی مرکز تخصصی طوبی با مشارکت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، دانشگاه فردوسی، دانشگاه باقرالعلوم قم و مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد، با حضور اساتید خواهر و فرهیختگان حوزه و دانشگاه در مرکز تخصصی طوبی برگزار شد. در این نشست ها دو موضوع "مبانی و رویکردها در تعلیم و تربیت اسلامی" و  "روش شناسی پژوهش در تعلیم و تربیت اسلامی" توسط حجت الاسلام دکتر سعید بهشتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر بهشتی، به بررسی روش شناسی استنباط گزاره های فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی از قرآن کریم با رویکرد دوگرا وقالبهای زبانی پرداخت.

وی ابتدا دربیان چیستی مفهوم تربیت اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی را یکی از علوم نقلی اسلامی دانست که به شناسایی گزاره های تربیتی ای می پردازد که در قرآن کریم و سنت معصومین به منظور اظهار و ابقاء و اکمال استعدادهای انسان در راستای هدف غایی تقرب به پروردگار مطرح گردیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ضمن بیان رویکرد "دوگرا"، زبان دو وجهی گزاره های معطوف به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در قرآن کریم را تبیین کرد، که این گزاره ها از یک سو جنبه اخباری و از سوی دیگر جنبه انشایی دارد. 

حجت الاسلام بهشتی، به طبقه بندی و نام گزاری گزاره های توصیفی و توصیه ای پرداخت و نسبت میان این دو دسته از گزاره ها را بیان کرد. 

در ادامه نشست تخصصی اسلام و مسائل تعلیم و تربیت، دکتر بهشتی، با نگاهی به قالب های زبانی قرآن کریم در باب نسبت گزاره های اخباری و انشایی، آیات و روایات را مورد بررسی قرار داد.

گفتنی است، سلسله نشست‌های مطالعات اسلامی علوم انسانی، در گرایش تخصصی اسلام و مسائل تعلیم و تربیت، پنجشنبه ۲۷دیماه با حضور دکتر ابوالفضل غفاری ادامه خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید