آخرین خبرها

گارگاه آموزشی بررسی انتقادی جریان‌های دینی معاصر به زبان انگلیسی

به گزارش شبکه معالم، این کارگاه آموزشی ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۵ در اتاق جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در سه جلسه برگزار شد.
 

جلسه نخست: مبحث یهودیت (Judaism)
رسول اکبری، دانشجوی دکتری ادیان و عرفان دانشگاه فردوسی مشهد در این جلسه به ارائه موضوع «جریان‌های یهودی خشونت‌گرا و صهیونیستی» پرداخته و سابقه تاریخی و مذهبی تفکر خشونت‌گرا و مبتنی بر تروریسم در سنت یهودی را بررسی کرد و همچنین پیوند جریان‌های معاصر در تفکر یهودی (از دوره پایان قرن نوزدهم تا شکل‌گیری دولت جعلی اسرائیل) مورد توجه قرار گرفت.

وی در ادامه برخی زمینه‌های سیاسی و اجتماعی ـ که به شکل‌گیری تفاسیر خشونت‌گرا از سنت یهودی ارتباط یافته است ـ را بررسی  و به اثرگذاری آن در اِعمال ترور و خشونت علیه مردم مظلوم فلسطین اشاره کرد.  

 

جلسه دوم: مبحث مسیحیت(Christianity)
دکتر ولی عبدی، استادیار ادیان و عرفان دانشگاه فردوسی مشهد به بررسی سابقه تاریخی و مذهبی تفکر صهیونیستی در سنت مسیحی پرداخت و سپس به نقش برخی از جریان‌های معاصر اندیشه مسیحی ـ که بر بنیانی صهیونیستی از شکل‌گیری دولت جعلی اسرائیل حمایت نمودند ـ اشاره کرد.

وی همچنین، برخی از زمینه‌های سیاسی و اجتماعی ـ که با تفاسیر صهیونیستی از آموزه‌های مسیحی ارتباط یافته است ـ را مورد بررسی قرار داد.
 

جلسه سوم: مبحث ادیان شرقی (Eastern Religions) 

دکتر  اکبری با اشاره به موضوع «زمینه‌‌های خشونت‌گرایی در سنت بودایی» پایه‌ی برخی موارد تاریخی در سنت بودایی، ابعاد فکری و عملی در توسل به خشونت و ترور در جریان‌های مذهبی بودایی را ررسی کرد. بر همین بنیان، خشونت‌ و وحشت اِعمال شده بر مسلمانان در برخی مناطق آسیای جنوب شرقی توسط جریان‌های معاصر بودایی مورد توجه قرار گرفت.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید