آخرین خبرها
رضایی تهرانی
رضایی تهرانی

کتاب‌هایی که انسان را با تاریخ عاشورا آشنا می‌کند

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین علی رضایی تهرانی، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: یکی از بهترین منابع ارزشمند مرحوم حاج عباس قمی دمع السجوم است و ترجمه این کتاب به نام «نفس المهموم» برگرفته از ۱۸ کتاب بسیار معتبر است. 

وی افزود: ترجمه این کتاب توسط آیت الله ابوالحسن شعرانی از بهترین ترجمه‌ها است و مرحوم شعرانی محقق بسیار بزرگی است و با اطلاعات زیادی که داشت باعث ‌شد تا با عشق ترجمه‌های بسیار زیبایی را به یادگار بگذارد.
حجت الاسلام و المسلمین رضایی تهرانی خاطر نشان کرد:کتاب «مقتل جامع سید الشهدا» زیر نظر حجت الاسلام و المسلمین مهدی پیشوایی تدوین شده و از کتاب‌های متاخری است که مورد استفاده قرار گرفته و می‌توان نسبت به این کتاب اعتماد داشت و به فراوانی از آن استفاده کرد.
وی تصریح کرد: کتاب «فرهنگ عاشورا» توسط جواد محدثی نوشته شده است و در زمینه اطلاعاتی که به صورت الفبا ارائه شده مورد استفاده قرار می‌گیرد که این سه کتاب می‌تواند منابع خوبی برای دریافت اطلاعات، در مورد ابی‌عبدالله علیه الاسلام باشد. 
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی عنوان کرد: کتاب ارزشمند «فرهنگ عاشورا» براساس الفبا نوشته شده و بیشتر در مورد واژه‌هایی مانند تیر سه شعبه، قیام و… است که می‌توان اطلاعات زیادی را در این زمینه کسب کرد و نیز در کتاب «نفس المهموم» و «مقتل جامع سید الشهدا» از لحظه شکل‌گیری تا پایان داستان کربلا را می‌توان به صورت نقل و قول، تجزیه و تحلیل مطلب را دنبال کرد.
وی با بیان اینکه روز سوم ماه محرم به نام حضرت رقیه(س) نامگذاری شده است، گفت: تقسیم‌بندی ماه محرم به شخصیت‌های مختلف، یک امر ذوقی است و در گذشته روز سوم به نام اصحاب اهل بیت(ع) نامگذاری شده بود اما چند سالی است که روز سوم ماه محرم به نام حضرت رقیه(س) است.  
اهل بیت امام حسین(ع) را الگوی زندگی خود قرار دهیم
حجت الاسلام و المسلمین رضایی تهرانی اظهار کرد: کتاب‌های فراوانی در مورد حضرت رقیه(س) نوشته شده است که می‌تواند راه درست را به انسان‌ها نشان دهد و آن‌ها را با رشادت‌هایی که در آن زمان صورت گرفت از جمله اسارت حضرت رقیه(س) بیشترآشنا کند. 
وی افزود: تبیین نهضت ابا عبدالله الحسین(ع) دارای دو بخش است، در قالب شهادت و تبلیغ پیام در قالب اسارت، مطرح شده است و مردم باید از رشادت‌های اهل بیت(ع) از کوچک و بزرگ درس بگیرند و آن‌ها را الگوی زندگی خود قرار دهند.
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی تصریح کرد: در ماه محرم و صفر توجه و توسل بیشتر انسان به ائمه عصمت و طهارت(ع) باعث می‌شود با مکتب اهل بیت(ع) بیشتر آشنا شوند زیرا می‌توانند در زندگی بهترین بهره را داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: عزاداران ابی عبدالله(ع) نباید یک نگاه سطحی و ابتدایی داشته باشند بلکه باید نگاه عمیق و ریشه‌ای نسبت به امام حسین(ع) داشت، زیرا هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد عقبه‌ای طولانی دارد و باید با تدبر بیاندیشند که کشته شدن امام حسین(ع) ۵۰ سال بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) چگونه توجیه‌بردار است.
حجت الاسلام و المسلمین رضایی تهرانی در ادامه این بحث عنوان کرد: چرا جامعه اسلامی به سمتی می‌رود که پسر پیغمبر(ص) را در روز روشن سر ببرند و این موضوع باعث می‌شود تا بیشتر مراقب باشیم چرا که در آن زمان افرادی مدعی امام حسین(ع) بودند اما متاسفانه جاده صاف‌کن دشمن شدند.
منبع: ایسنا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید