آخرین خبرها
موسوی نژاد
موسوی نژاد

چگونه جدیدترین متون آموزشی ابتدا از مدرسه مرحوم آیت الله موسوی نژاد باب می شد

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، از مرحوم آیت الله موسوی نژاد سؤال شد، با توجه به گرفتاری هایی که در اداره مدرسه علمیه حضرتالی وجود دارد، چگونه جدیدترین متون آموزشی ابتدا در مدرسه شما باب می شد.

ایشان پاسخ دادند: من در واقع بنا داشتم هدف، تقویت علمی طلبه باشد، به گونه ای که معارف اهل بیت علیه السلام را به خوبی درک کنیم و از ابتدا بنا گذاشتم روی متون تعصبی نداشته باشم و لذا هر متنی که منتشر می شد و می شنیدم که آن متن به متون درسی پیشنهاد شده تهیه می کردم و به دقت از ابتدا تا انتها مطالعه می کردم و بعد با متون فعلی مقایسه کرده و اگر به این نتیجه می رسیدم که صلاحیت و شایستگی دارد به یکی از استادان می گفتم که برای یکی دو نفر از طلاب به صورت خصوصی تدریس داشته باشد و بعد تجربه اش را در اختیار بنده می گذاشت؛ لذا خیلی از متون این چنین بود.

همچنین می فرمودند: زمانی که حلقات به من پیشنهاد شد، چون قبلا آن را دیده بودم لذا سریع موافقت کردم. آن موقعی که من پسندیده بودم استاد نداشت.

عادت ندارم طلبه را مجبور کنم که فقط یک متن را بخواند و متون دیگری را نخواند؛ لذا با این که قواعدالاساسیه را متن بهتری می دانستم، اما همچنان سیوطی در مدرسه ما تدریس می شد و در سایر متون نیز این چنین بود. جز ادبیات که شروعش به نظر من به سبک حوزه صحیح نیست و طلبه بایستی ابتدا جمله بندی عربی را بیاموزد.

 

خاطره از: مجتبی الهی خراسانی

دیدگاهتان را بنویسید