آخرین خبرها

چرا برخی فعالان فرهنگی و ارزشی از اخبار خوب فرهنگی به هیجان نمی آیند؟ // می توانیم سینمایی معادل هالیوود در ایران داشته باشیم

به گزارش شبکه معالم، وحید جلیلی، معاون فرهنگی شهردار مشهد در نشست تخصصی بایسته های تولید و مصرف فرهنگی که از سوی مرکز آموزشی شیخ بهایی برگزار شد، گفت: امروزه مشکلات متعددی در خصوص کالای فرهنگی داریم و نظام تولید فرهنگی ما تناسبی با معادن فرهنگی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ایران دارای معادن و گنجینه های متعدد فرهنگی است، ولی قدرت استخراج آن را نداشته و ظرفیت ها بیشتر از آن چیزی است که توان استخراج آن فراهم شده است.

جلیلی با اشاره به این که فناوری های استحصال فرهنگی در ایران به شدت از منابع دور هستند، تأکید کرد: بایستی به این گنجینه های فرهنگی اعتنا کرد و فناوری آن را بدست آورد.

وی در خصوص چالش های روبروی تولیدات فرهنگی به دو چالش عمده «خلا و کمبود فناوری های استحصال» و «استفاده بهینه از محصولات تولید شده» اشاره کرد و با طرح این پرسش که بر سر محصولات تولید شده فرهنگی چه آمده است، گفت: امروز با گذشته ۳۹ سال از انقلاب دست ما خالی نیست، بلکه در رشته ها و بسته های مختلف فرهنگی، محصولات درجه یک و ممتازی تولید شده که سرنوشت آن ها در ادامه روند تولید مؤثر است. اما سازوکارهای توزیع و بهره مندی عمومی از محصولات فرهنگی در جامعه به شدت عقب است و نمی تواند آثار تولید شده را به درستی مطرح(در میان بگذارد) کند.

معاون فرهنگی شهردار مشهد اظهار داشت: هیئت های اندیشه ورز بایستی در این دو حوزه چالش برانگیز فعال شوند و برنامه ریزی کنند که هم فناوری های استحصال فرهنگی را احیا کنند و هم آنچه تا کنون تولید شده را از طرق ممکن به دست مخاطبان برسانند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا متولی فرآوری منابع فرهنگی در حوزه سیاستگذاری و در حوزه اجرا مشخص نیست، گفت: ما به راحتی از لحاظ محتوایی و مضمونی می توانیم چیزی معادل هالیود در ایران داشته باشیم و باید هم داشته باشیم. شاید این امکان برای هیچ کشور دیگری وجود نداشته باشد. اما راهش این نسیت که دولت یک یا چند فیلم در سال تولید کند، راه این است که بر تولید آثار فرهنگی مدیریت کند.

جلیلی با تأکید بر این نکته که بایستی در فرآیند تولید محصول فرهنگی ـ چرخه ایجاد کرد، بیان داشت: امروزه در حوزه تولید فرهنگی ما آثار بی مصرف بسیاری وجود دارد و تولید کننده دغدغه ای نسبت به شیوه و نوع ارائه آن ندارد و تولید کننده بیش از آن که مخاطب رو به رو را ببیند مدیر پشت سر را می بیند. اگر بخواهیم حمایتی ناظر به تولید آثار فرهنگی داشته باشیم، باید به این چرخه کمک کنیم که ارتباط تولید کننده با مصرف کننده قطع نشود. هرجا که تولید کننده مستغنی از مصرف کننده پدید آید، کیفیت اثر و  اثر بخشی آن کم شده است.

وی در بخش دیگری از این نشست از فعالین فرهنگی و گروه های ارزشی مطالبه کرد: اگر گروه های فعال فرهنگی فقط و فقط قوانین فرهنگی مصوب کشور را فهرست کرده و از بایگانی ها خارج کنند و آن هایی که ارزش پیگیری دارند را پیگیری کنند، بسیاری از مسائل که مشکل قانونی نامیده می شود، رفع خواهد شد، مطالبه و پیگیری این مصوبات نتایج مطلوبی خواهد داشت.

معاون فرهنگی شهرداری مشهد به سخنان چند روز گذشته رهبر انقلاب در خصوص تولید کالای فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مشکلات امروز جریان های ارزشی این است که از اخبار خوب به هیجان نمی آیند، بلکه عکس آن متأسفانه عده ای از اخبار بد به هیجان می آیند.

وی از این که نیروهای ارزشی از رهبری انقلاب در مسائل فرهنگی الگو نمی گیرند، ابراز تأسف کرد و پرسید: فعالان فرهنگی و ارزشی نسبت به کدام اثر هنری، ادبی و فرهنگی دغدغه پیدا کرده اند که مخاطب آن اثر را افزایش دهند؟

 

 

 

 

گزارش تصویری:

دیدگاهتان را بنویسید