آخرین خبرها

پیام ادیان آسمانی با فطرت انسان سازگار است / همایش فلسفه دین معاصر، همایشی کم سابقه در جهان

به گزارش شبکه معالم، هشتمین همایش بین المللی فلسفه دین معاصر «تنوع ادیان» با حضور ۶۰ اندیشمند و محقق ملی و بین المللی این عرصه علمی با مشارکت مرکز تخصصی آخوند خراسانی و انجمن علمی فلسفه دین ایران به مدت دو روز در مشهد مقدس برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی مسعودی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، دکتر حمیدرضا آیت اللهی، رییس انجمن علمی فلسفه دین ایران و رییس همایش و دکتر رضا اکبری، دبیر علمی همایش به ایراد سخنرانی پرداختند.

پیام ادیان آسمانی با فطرت انسان سازگار است

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: پیام ادیان آسمانی، به ویژه دین مبین اسلام که با فطرت آدمی سازگار بوده و آموزه‌های ابلاغی آن بر مخاطب‌شناسیِ به‌هنگام و بهره‌گیری از عقل و خرد استوار بوده، همواره در طول تاریخ، مؤثرترین و پردامنه‌ترین پیام‌ها بوده است. در این میان، طلوع عالم‌تابِ خورشید انقلاب اسلامی، واقعیت انکارناپذیری را در جهان امروز نمایان ساخت و نقطه عطفی در تجدید حیات پیام‌های آسمانی با بهره‌گیری از فضای ارتباطی جدید به وجود آورد. این تحول عظیم، نویدبخش جهانی است که در آن پرسش‌ها، پاسخی بایسته و معقول یافته و انسان مضطرب و شکّاک معاصر را در معنابخشیدن به زندگی و برون‌رفت از ورطه اضطراب و افسردگی، مدد رساند. همپای این تحول عظیم و شگرف، رسالتی عظیم نیز بردوش دین‌باوران و اندیشوران برجسته حوزه دین و دین‌داری گذاشت. این رسالت جدید همآوردی با پرسش‌های نوین و تشکیکات فریبنده، و تنقیح و ایضاح و تبیین مبانی اعتقادی دین، به همراه دفاع از آن آموزه‌ها و تلاش جهت گسترش آنها در جامعه است.

وی در ادامه افزود: دفترتبلیغات اسلامی همواره به سهم خویش تلاش نموده است تا با حرکت در مسیر توسعه و تقویت ایمان و بصیرت و دین‌داری عباد، با تبیین معارف دینی و فضایل اخلاقی، زمینه را برای بازنشر و بازخوانی هر چه بیشتر اندیشه‌های مختلف و نقد عالمانه و منصفانه آنها فراهم آورد.

برگزاری کنفرانسی به صورت هرساله و با موضوع فلسفه دین، در جهان کم‌سابقه است

دکتر آیت اللهی، رئیس انجمن علمی فلسفه دین ایران در ادامه ی این برنامه شرکت کنندگان در این کنفرانس را افراد جریان‌ساز بحث‌های علمی، منطقی و فلسفی دانست و گفت: در این بحث‌ها دیدگاه‌های مختلف در رابطه با برخی مباحث دینی مطرح و نقد و بررسی می‌گردد. بحث تنوع ادیان قبل از سال ۱۹۹۰ چندان مطرح نبود. در کتاب گلچینی از مطالب فلسفه دین، چاپ ۱۹۸۳ میلادی اسمی از تنوع و تکثر ادیان مطرح نبود اما نویسنده در چاپ جدید این کتاب در سال ۱۹۹۳  میلادی یک فصل به این عنوان اضافه کرد.

وی علت این تغییر را از سال ۱۹۹۰ میلادی و در اثر رفت و آمدهای زیاد جهان‌گردان به کشورهای مختلف و برخورد با فضاهای دین متفاوت عنوان کرد و گفت: در این سفرها و دیدن ادیان و اعتقادات مختلف یک سوال برای مردم پیش آمد که در این فضاها و اعتقادات دین متفاوت که هر یک ادعا بهتر بودن دارند، دین‌داری کدام‌یک از ادیان بهتر است؟ و به عبارت دیگر، اساسا کدام دین برتر و حق است؟ پس رشد و توسعه جوامع، این سوال نیز به طور گسترده‌ای در جوامع بشری انتشار یافت که اساسا در بین همه ادیان، با ادعای بر حق بودن، کدام دین بر حق است؟ و ما چه پاسخی برای آن‌ها می توانیم داشته‌باشیم؟ در حقیقت دو تردید برای آن‌ها پیدا شد: اول تردید در دین خودشان و دوم تردید در اینکه ادیان دیگر چه نسبتی با حق دارند؟ و هر چه می‌گذرد این فرایند رشد بیشتری می‌یابد و از میان نخبگان به توده‌های مردم کشیده‌می‌شود.

رئیس انجمن علمی فلسفه دین ایران وظیفه نخبگان را تجزیه و تحلیل ای موضوع دانست و افزود: دو راه برای تجزیه و تحلیل وجود دارد: اول، از لحاظ فلسفی بررسی گردد که اساسا حقانیت به چه معناست؟ و یا پاداش و جزا و رستگاری یعنی چه؟ دوم، بررسی نسبت ادیان مختلف در آموزه های ادیان. نسبت مسائل درون دینی با این معضل جامعه دینی از مسائل مهمی است که باید در خصوص آن به بحث نشست. جان هیک اولین نفری بود که جریان جدی این بحث را شروع کرد. و هنوز بحث پیرامون مسائلی نظیر توجیه تنوع ادیان، چیستی رستگاری و … ادامه دارد.

دکتر آیت اللهی موضوع امسال کنفرانس بین المللی را نه تنها در میان فرهیختگان بلکه در میان سایر اقشار عادی جامعه مورد توجه و عنایت دانست و افزود: شاید در بحث های فلسفه دین هیچ بحثی به این اندازه با مسائل دینی مردم سر و کار نداشته باشد. لذا امیدواریم امسال با مجموعه کارهای ارزشمند دوستان و ایده‌های خوب و استدلال‌های عمیقی که مطرح کرده‌ و خواهند کرد، بتوانیم بحث‌ و تبادل نظر و دستاورد علمی ارزشمندی داشته باشیم.

دکتر آیت اللهی گفت: ‌می‌توان ادعا کرد برگزاری چنین کنفرانسی به صورت هرساله و با موضوع فلسفه دین، در جهان کم‌سابقه بوده و ما امیدواریم بتوانیم این جریان را که در داخل کشور به وجود آمده، به سایر نقاط دنیا منتقل کرده و کنفرانس را در کشورهای مختلف برگزار نماییم.

ارائه ی ۶۰ مقاله ی فارسی و انگلیسی در کنفرانس بین المللی ادیان

در بخشی دیگری از این افتتاحیه دکتر رضا اکبری، دبیر علمی همایش از عوامل و سازمان‌ های مشارکت کننده در این کنفرانس بین المللی به خصوص دفتر تبلیغات اسلامی  تقدیر کرد و پس از آن به ارائه گزارشی از فعالیت های انجام گرفته در این همایش پرداخت.

وی افزود: در این همایش  بیش از ۱۰۰ چکیده با موضوعات متنوع علمی دریافت شد که پس از ۴ جلسه بررسی این آثار، ۷۷ اثر پذیرفته شد.

دکتر اکبری گفت: در ادامه برنامه ما دو پنل فارسی و انگلیسی داریم که ۴۵ ارائه در پنل فارسی و ۱۵ ارائه در پنل انگلیسی  خواهد بود. در هر ارائه ۲۰ دقیقه زمان برای ارائه مقاله در نظرگرفته شده و پس از آن پرسش و پاسخ پیرامون آن مقاله خواهد بود.

دکتر اکبری از تلاش های انجام شده برای جلب مشارکت دانشگاه ها و موسسات علمی در این همایش گفت و افزود: یکی از فعالیت های خوب امسال مشارکت دادن دانشجویان دکتری دانشگاه ها بود که امید است در آینده نیز این تعامل و مشارکت ادامه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید