آخرین خبرها

پژوهشی عالی به وسیله مصاحبت با استادهای برجسته و چله‌نشینی در کتابخانه‌ها پدید می آید

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی، عضو هیئت علمی و مدیرگروه فقه و مبانی اجتهاد در مراسم تجلیل از برگزیدگان فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد: نویسندگان دو دسته هستند: دسته اول، دانشمند، استاد دیده و ملازم استاد بوده اند و دسته دوم، افرادی که استاد ندیده و صرفا تحقیقی را انجام داده اند که عنوان پژوهشگر گفته می شود.
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت پژوهش افزود: بزرگان ما هنگام پژوهش، چله نشینی داشتند؛ بنابراین ما نیز باید ببینیم در چه ظرفی هستیم و چه هزینه هایی داریم؟ اگر کسی اراده و قدرت داشته باشد می تواند با رعایت شروط لازم، کارهای زیادی انجام دهد.
وی این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، تشویق برای ارائه آثار پژوهشی را در مسئله رشد آن بسیار مؤثر دانست و افزود: برای رسیدن به پژوهشی عالی باید طلاب با استادهای برجسته حوزه علمیه مصاحبت و چله نشینی در کتابخانه ها داشته باشند تا به طور مثال یک تالیف به درجه ای برسد که بر مولف برتری پیدا کند.
استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه پژوهش برخی علما به گونه ای بوده که اکنون مورداستفاده حتی غربی ها قرار گرفته است، تصریح کرد: در این پژوهش های پرمغز، نام کتاب بیشتر از مؤلف شناخته شده است. به طور مثال می گوییم صاحب کتاب «الحجر» و اسم نویسنده را نمی گوییم که این نشان دهنده اهمیت اثر است.
حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی با این تعبیر که اگر پشتوانه مالی درست باشد، پژوهش معجزه می کند، هر کدام از پژوهش های فردی و گروهی را با توجه به عرصه های مورد هدف، موفق خواند و ملازمت و بهره بردن از استادان برجسته را در این زمینه برای دانشمند شدن مهم برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید