آخرین خبرها

پنج شاخصه علمی و معرفتی آیت‌الله واعظ زاده خراسانی(ره)

به گزارش ستاد خبری همایش قرآن پژوه روشن بین «سومین همایش تفسیر و تفسیر نگاری در سده اخیر حوزه علمیه خراسان» و نکوداشت آیت‌الله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار، مدیر عامل سابق بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، به مناسبت اولین سالگرد منادی وحدت و پژوهشگر برجسته علوم و معارف اسلامی در یادداشتی شفاهی به تبیین ابعاد، شاحصه‌های علمی و معرفتی این عالم ربانی پرداخت که فرارویتان قرار می‌گیرد.

اولین شاخصه بارز آیت‌الله واعظ زاده خراسانی «جامعیت علمی» است. این عالم فرهیخته در بین علمای معاصر به ابعاد مختلف معارف اسلامی و دین احاطه کامل داشته و از چهره‌هایی بود که به فقه، اصول، تفسیر، تاریخ، کلام، فلسفه، کاملاً واقف بود.

شاخصه دوم آیت‌الله واعظ زاده خراسانی(ره) «نشاط علمی» ایشان است. شخصیتی حوزوی اصیل و عمیق بود و همه شاخص‌های یک عالم حوزوی در تدریس چون «دقت»، «کاوشگری»، «مناقشه جدی در عبارات» و «ارتباط با دانشجویان» را به همراه داشت. برداشتم این است درس‌های ایشان جامع مزیت های حوزه و دانشگاه بوده است.

شاخصه سوم مرحوم واعظ زاده خراسانی «روشن بینی وسیع» می‌باشد. دیدِ روشن و روش تقریبی ایشان به حدی بود که مورد حمایت و تشویق استاد خویش آیت‌الله بروجردی(ره) قرار می‌گرفت.

شاخصه چهارم آیت‌الله واعظ زاده «سخت کوشی» است. ایشان تا یک ماه قبل از ارتحال هر روز ساعت ۷ و نیم صبح به محل بنیاد می‌آمد و تا اذان ظهر مشغول و مقید به کار علمی بود و بازنشستگی برای ایشان هرگز معنا نداشت.

آثار فاخر «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغته»، «نصوص الإقتصاد الإسلامی» و «المنهج الموضوعی لکتاب نهج البلاغه» گواه سخت کوشی ایشان است که با اشراف استاد فقید در مجلدهای مختلفی توسط بنیاد به چاپ رسید. عشق به کار و جدیت در خدمت به معارفی قرآنی شاخصه ممتاز ایشان است.

شاخصه پنجم شخصیت استاد واعظ زاده را «تواضع و فروتنی» می‌باشد. من به لحاظ سِنی فرزند و به لحاظ علمی شاگرد ایشان محسوب می‌شوم، اما وقتی در جایگاه مدیر عاملی بنیاد خدمت ایشان می‌رسیدم، استاد بزرگوارانه می‌فرمود "چرا شما آمدی من باید نزد شما بیایم"؛ این تواضع با آن جایگاهی علمی، لطافتی به اخلاق عملی ایشان می‌داد.

روی میز کار مرحوم استاد واعظ زاده خراسانی تحقیقاتی باقی مانده که توسط پژوهشگران و شاگردان ایشان با اشراف جناب حجت‌الاسلام مرویان حسینی انجام خواهد شد، اثر مهم کمّی و کیفی بنیاد «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغته» است که تا ۶۰ مجلد به چاپ خواهد رسید و پژوهش کتاب «نصوص فی علوم القرآن» نیز ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید