آخرین خبرها

پایان نامه «منزلت علمی و معنوی اهل‌البیت (ع) از دیدگاه سلفیه ملکیه» دفاع شد

به گزارش شبکه معالم، پایان نامه «منزلت علمی و معنوی اهل‌البیت (ع) از دیدگاه سلفیه ملکیه (بن‌باز، صالح‌العثیمین و صالح‌الفوزان)» در چهل و هشتمین جلسه دفاع پایان نامه مرکز تخصصی آخوندخراسانی از سوی حجت الاسلام داود درویش‌نیا باسفری، دانش پژوه گروه آموزشی علوم قرآن و معارف حدیث دفاع شد.

وی گفت: یکی از جریان‌های اسلامی که در این دو قرن اخیر شدت فراوانی گرفته، جریان سلفیه ­ملکیه (سلفیه­درباری) است. در توافقی که بین محمد بن عبدالوهاب و محمد بن سعود انجام شد، رهبری سیاسی به محمد بن سعود و فرزندانش و رهبری دینی و مذهبی به محمد بن عبدالوهاب و فرزندانش سپرده شد. تا از حکومت و اقدامات آل­سعود دفاع کند. مهم­ترین شخصیت­های زمان کنونی بن­باز، بن­عثیمین و صالح­الفوزان است.

وی افزود: طبق آیه مودت «قل لا أسئلکم علیه أجرا إلا الموده فی القربی» و روایاتی هم­چون ثقلین، محبت­ اهل­البیت پیامبر(ص)، پاداش رسالت ایشان و از واجبات اسلام شمرده شده است.

حجت الاسلام درویش‌نیا خاطرنشان کرد: از مصادیق محبت، حفظ منزلت علمی و معنوی ایشان است. منزلت علمی و معنوی اهل ­البیت(علیهم ­السلام) در نزد سلفیه­ ملکیه بسیار ناچیز است. روایات اندکی از ایشان نقل شده که بیشتر مربوط به فقه، اخلاق و روایات اعتقادی؛ در ضدیت با شیعه و در راستای تحکیم اعتقادات خودشان بیان شده است. اهل­ البیت(علیهم ­السلام) در نزد عموم مسلمانان از جایگاه معنوی خاصی برخورداند.

وی بیان کرد:‌در نزد سلفیه­ ملکیه بیشتر به منزلت علمی امام­علی(ع) پرداخته شده و در رتبه چهارم منزلت علمی و معنوی بعد از خلفای سه ­گانه قرار دارد. سلفیه­ ملکیه، از منزلت معنوی اهل­ البیت(ع) تعبیر به فضایل می­کنند.

وی گفت: دوست داشتن و محبت به اهل­ البیت(علیهم­ السلام) به طور عام بدون شرح و با قید، صلوات، عقیقه، عابد بودن، حرام بودن صدقه، حدیث خیبر و حدیث منزلت از فضایل امام­ علی(ع) و مبارزه با خوارج به وسیله ایشان، صلح در امت اسلام به وسیله امام­ حسن(ع)، بهشتی و سرور جوانان بهشت بودن حسنین(ع)، سرور زنان عالم بودن زهرا(س) و… از فضایل معنوی ایشان برشمرده شده است.

حجت الاسلام داود درویش‌نیا اضافه کرد: از منزلت علمی و معنوی دیگر ائمه(ع) بحث چندانی نشده است. سلفیه ­ملکیه کنونی نسبت به خلف خود ابن ­تیمیه بیشتر سخن از محبت اهل­ البیت(ع) می­زند و این به خاطر فشار امت اسلام به ابن ­تیمی و افکار وی درباره اهل­ البیت(ع) بود بنابرین سلفیه­ ملکیه به عنوان یک تاکتیک سخن از محبت اهل­ البیت(ع) می­زند. اینان، روش خود را عوض کرده و به شیوه ­های دیگری به مبارزه با اهل ­البیت(ع) برخاستند. در نتیجه برای وحدت در پرتو اهل­ البیت(ع) باید روایات و آیاتی که درباره اهل ­البیت(ع) است، باید توضیح بیشتر داده و ماجرا را بیشتر روشن کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید