آخرین خبرها

پایان نامه «روش شناسي تفسير دقائق التأويل و حقائق التنزيل» دفاع شد + گزارش تصويري

شبکه معالم ـ دومین جلسه پایان نامه مرکز تخصصی آخوند خراسانی با موضوع «روش شناسي تفسير دقائق التأويل و حقائق التنزيل» تاليف ابوالمكارم حسني متوفي قرن هفتم هـ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم‌، پایان نامه «روش شناسي تفسير دقائق التأويل و حقائق التنزيل» توسط حجت الاسلام موحد داوودی، دانش پژوه سطح سه مرکز تخصصی آخوند خراسانی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ، گردآوري شده است.

وی در این جلسه با بیان این که دقائق التاویل و حقائق التنزیل اثر عالم شیعی قرن هفتم ابوالمکارم حسنی است، گفت: این کتاب به تفسیر گزینشی آیاتی از قرآن پرداخته و حاوی تفسیر آیاتی از سوره بقره تا نیمه سوره اسراء است. روش مفسر، تفسیر اجتهادی با گرایش کلامی شیعی است.

وی افزود: در منابع بهره فراوانی از مباحث لغوی، نحوی و روایات می بَرَد؛ در معرفی این تفسیر جزء دو و سه تحقیق مختصر کاری انجام نشده که بیشتر به بررسی موضوعات حاشیه‌ای، فضا و شرایط تالیف و جنبه‌های ادبی زبان فارسی آن پرداخته‌اند و جای بررسی کامل‌تری در شیوه نامه آن تفسیر خالی بود که در این نوشتار ما سعی در جبران این نقیصه داشته‌ايم.

این پایان نامه شامل فصل های کلیات، معنا شناسی روش تفسیری، معرفی تفسیر دقائق التاویل و حقائق التّنزيل، ابعاد و ویژگی های تفسیر دقائق التاویل و حقائق التّنزيل (شامل: مخاطبان تفسیر، اهداف تفسیر از نگاه مفسر، جایگاه تفسیر در نظر اندیشمندان، تبيين وضعیت تفسير در عصر مولف، اهمیت تفسير مورد بحث، گرایش تفسیری مفسر، ویژگی های عمومی تفسیر و منابع و مصادر تفسیر)، مبانی تفسیری دقائق التاویل و حقائق التّنزيل، روش شناسی تفسیر دقائق التاویل و حقائق التّنزيل (شامل روش معرفی سوره، سبک ارائه تفسیر آیات، روش مفسر در استفاده از عناصر تفسیری) و در پايان به نتیجه گیری پرداخته است.

 گزارش تصويري

دیدگاهتان را بنویسید