آخرین خبرها

پایان نامه «اعمیت ثبوت از وجود:‌ صورت‌بندی و ارزیابی دلایل متکلمان» دفاع شد

به گزارش شبکه معالم، جلسه دفاع پایان نامه اعمیت ثبوت از وجود:‌ صورت‌بندی و ارزیابی دلایل متکلمان با ارائه حجت الاسلام مجید فوطه‌بافان برگزار شد.

وی گفت: برخی متکلمان اعتقاد داشتند که ممکن‌ها چه معدوم و چه موجود دارای چهار ویژگی هستند. این ویژگی‌ها عبارتند از: ثبوت، شیئیت، تمایز و دارا بودنِ ذات. این تقریری است از مرتبۀ بالای دیدگاه اعمیت ثبوت از وجود یا شیئیت معدومات. مراتب پایین‌ترِ این دیدگاه فقط اثبات بعضی از این ویژگی‌ها برای معدومات را می‌پذیرد. بنابراین به کسی هم که فقط یکی از این ویژگی‌ها را برای معدومات اثبات می‌کند «اعمی» می‌گویند. اعمی‌ها تلاش کرده‌اند تمام یا برخی از این ویژگی‌ها را با یک سری دلایل اثبات کنند.
وی افزود: این پژوهش در ابتدا به ذکر تاریخچه‌ای اجمالی از سرگذشت این دیدگاه در میان مکاتبِ مهم اسلامی می‌پردازد. در ادامه و پس از تبیین اصل ادعا، به تقریر دلایل طرفدارانِ این دیدگاه، بررسی و صورت‌بندیِ آن‌ها، و در نهایت ارزیابی این دلایل پرداخته می‌شود.
حجت الاسلام فوطه‌بافان خاطرنشان کرد: برای اثبات این ادعا دلایل بسیاری نقل شده که با وجود صورت‌ها و مواد متفاوت، بعضی از آن‌ها قابل بازگشت به استدلالِ واحد هستند. البته بعضی دیگر از این دلایل هم به صورت‌های دیگری قابل بازسازی هستند. به هر حال تمام این دلایل پس از غربال‌گری و بازسازی به چند دلیل نقلی و چند دلیل عقلی قابل بازگشت هستند.
وی بیان داشت: در نهایت و در ارزیابیِ این دلایل هم می‌بینیم که بعضی از این دلایل دست‌کم می‌توانند ثبوت، شیئیت و تمایز را برای معدومات اثبات کنند ولی برخی دیگر از این دلایل در اثبات این امر ناموفق‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید