آخرین خبرها

وهابیت وطنی خطرناک تر از وهابیت بیرونی است

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام حسین شانه چی در دوره توانمندسازی طلاب شاغل در آموزش و پرورش در مشهد، با توجه به ضرورت بحث وهابیت گفت: خطرهای فکری و جانی گروه های تکفیری بسیار قابل تامل هستند و باید مربیان و روحانیون مدارس با آنها آشنایی بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به تفکرات داعشی در بین جوامع امروز ابراز داشت: این تفکرات خیلی خزنده و نرم در ببین جامعه ما نفوذ پیدا کرده اند تا مرحله ای که نفوذ تفکرات وهابیت در بین ما، وهابیت وطنی را به وجود آورده است.

کارشناس جریان شناسی های مذهبی خاطر نشان کرد: وهابیت عربستان خطر بیرونی است اما از درون افرادی هستند که تفکرات وهابیت را برای جوانان تبلیغ می کنند.

وی با بیان اینکه در مناطق تلفیقی ضرورت دارد مربیان و مبلغان مدارس اطلاعات به روز داشته باشند تا گرفتار وهابیت وطنی نشوند، افزود: بحث جریان شناسی سه جریان مهم در بین کشورهای اسلامی که در ابتدا مبانی سستی داشته اند و با واکنش سخت مسلمانان مواجهه شدند اما امروزه قوی و قدرتمند شده اند، لازم و ضروری است.

حجت الاسلام شانه چی با اشاره به جریان وهابیت در عربستان، جریان بهاییت در ایران و جریان احمدیه در هند، گفت: استعمار به دنبال سلطه بر مراکزی است تا به منابع آنها دست یابد، سه جریان وهابیت، بهاییت و احمدیه را در سه موقعیت استراتژیک بوقوع پیوست.

وی با بیان اینکه استراتژی غرب در دینداری جهان تغییر کرده است، ادامه داد: سلطه گران غرب در حالیکه در گذشته دین را مخرب سیاست های خود می دانستند امروزه دین ساختگی خود را عاملی برای پیروزی بر جوامع می دانند.

کارشناس جریان شناسی های مذهبی با اشاره به اولین مبانی مشترک بین سه جریان استعماری، ابراز داشت:  هر سه جریان قائل هستند که باید در دین تجدید نظر کرد و دینی که امروز اسلام دارد کهنه شده و ما دین جدید برای جهان امروز نیاز داریم.

حجت الاسلام شانه چی در ادامه گفت: با به وجود آمدن فرقه وهابیت در عربستان، یک فرقه فکر ی و سیاسی به وقوع پیوست که خاندان آل سعود جنبه سیاسی وهابیت را اداره می کنند و بعد فکری آن توسط مولوی های وهابیت اداره می شود.

 این کارشناس جریان شناسی های مذهبی با اشاره به اینکه تفکرات ابن تیمیه بر وهابیت تاثیرگذار است، اضافه کرد: وهابیان برای ترویج تفکرات ابن تیمیه، به تدوین رساله های علمی در مقاطع ارشد و دکتری در عربستان، مصر و دیگر کشورها می پردازند تا تفکرات باطل خود را به صورت علمی ثابت و منتشر کنند.

حجت الاسلام شانه چی در پایان با تاکید بر مطالعه جریان شناسی های مذهبی، کتاب های تبار شناسی سلفی گری و وهابیت  نوشته علی زاده ی موسوی و درسنامه نقد وهابیت معرفی کرد.

گفتنی است، دوره توانمندسازی روحانیون شاغل در آموزش و پرورش با مشارکت کمیته همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش و مرکز تخصصی آخوند خراسانی،۲۳ بهمن در مشهد، برگزار شد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید