آخرین خبرها

وهابیت همچون اسرائیل غاصب ساختگی و جعلی است

گزارش تصویری

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام والمسلمین جعفر مرادی، استاد حوزه علمیه مشهد،در دومین روز از دوره آموزشی مدرسه تابستانی کلام امامیه به موضوع چگونگی پیدایش و انتشار سلفی‌گری در شبه قاره پرداخت و در ابتدای سخنرانی به عنوان مقدمه گفت: با وجود این‌که بنیان‌گذار بحث وحدت بین مسلمانان در عصر اخیر حضرت امام خمینی(ره) است با این حال ایشان وهابیت را جزء اسلام نمی‌دانند.

وی در ادامه افزود: امام خمینی(ره) در پیام برائت از مشرکین سال ۶۷ درباره وهابیت اینچنین فرمودند؛ «مگر مسلمانان نمی‌بینند که امروز مرکز وهابیت در جهان به کانون‌های فتنه و جاسوسی مبدل شده‌اند که از یک طرف اسلام اشرافیت، اسلام ابوسفیانی، اسلام ملاهای کثیف درباری، اسلام ذلت و نکبت، اسلام پول و زور، اسلام فریب و سازش و اسارت و اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه‌داران بر مظلومان و پابرهنه‌ها و در یک کلمه اسلام آمریکایی را ترویج می‌کنند و از طرف دیگر سر بر آستان سرور خویش آمریکای جهانخوار می‌گذارند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز نظرشان درباره وهابیت مانند امام خمینی (ره) است، گفت: ایشان درباره وهابیت می‌فرمایند؛ «آمریکا وهابیت را علیه وحدت مسلمین تجهیز کرده است، مردم را به دست‌هایی که امروز وحدت را می‌شکنند، توجه بدهید و با مردم صریح حرف بزنید» تأکید ایشان بر آن است که آسیب وحدت یعنی همان وهابیت، باید زدوده بشود.

وی اضافه کرد: اگر امروزه می‌بینیم که در جامعه مشکل داریم به دلیل این است که به این آسیب‌ها توجه نمی‌کنیم. متولیان فرهنگی گاهی از وحدت سخن می‌گویند اما از آسیب‌زننده به وحدت سخن نمی‌گویند مانند این است که ما از بهداشت سخن بگوییم اما از میکروب سخن نگوییم در حالی که بهداشت یعنی راه‌های جلوگیری از ورود میکروب به بدن.

استاد حوزه علمیه مشهد به ساختگی بودن وهابیت اشاره کرد و گفت: همانطور که اسرائیل غاصب ساختگی و جعلی است،‌ وهابیت نیز ساختگی است و هیچ اصالتی ندارد بنابراین به این صورت نیست که با به رسمیت شناختن وهابیت کار صحیحی انجام داده‌ایم.

وی به تفاوت وهابیت و اهل تسنن تصریح کرد و افزود: نسبت بین وهابیت و اهل تسنن عموم و خصوص من‌وجه است یعنی هر وهابی سنی نیست و هر سنی وهابی نیست. در داخل ایران وهابیت به شکلی معرفی شده است که با اصل آن تفاوت دارد. وهابیتی که در کشور ما وجود دارد پیروی از مذاهب چهارگانه اهل سنت را تحریم نمی‌کنند در حالی که وهابیت اصلی، تمام مذاهب را رد می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی با بیان این‌که وهابیت در هر کشوری که وارد شود خود را مطابق با آن تغییر می‌دهد، ابراز داشت: وهابیت در ایران با وهابیت در عراق و پاکستان و کشورهای دیگر تفاوت دارد. به عبارت دیگر وهابیت خودش را با مردم هر کشور همسو می‌کند و مثلا تبدیل به وهابیت افغانستانی یا ایرانی می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که وهابیت در بین اهل سنت نیز جایگاه اصیلی ندارد، افزود: بیش از هزار کتاب علیه وهابیت،‌ از سوی اهل سنت نوشته شده است. شیعیان نیز در حدود دویست کتاب علیه وهابیت نوشته‌اند که بسیار کمتر از اهل سنت است. بنابر این می‌توان نتیجه گرفت، اهل سنت با وهابیت مشکل بیشتری دارند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان کرد: وهابیت در تمام دنیا، خود را سلفی یا سنی معرفی می‌کند، حتی در عربستان نیز آن‌ها خود را وهابی نمی‌نامند. به همین دلیل است که عده‌ای از متولیان فرهنگی ادعا می‌کنند؛ هیچ وهابی در ایران وجود ندارد زیرا ما از آن‌ها پرسیده‌ایم و آن‌ها گفته‌اند ما سنی هستیم نه وهابی!

وی در ادامه، درگیری‌های بین فرقه‌های وهابی را بر سر قدرت دانست و افزود: آن‌ها برای محدوده قدرت با یکدیگر نزاع می‌کنند اما در عقاید با یکدیگر اختلاف جدی ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی در ادامه جلسه به بیان تاریخچه به وجود آمدن وهابیت از زمان ابن تیمیه تا اکنون پرداخت و آن دوران را مطابق با آنچه در کتاب‌های تاریخی و منابع دیگر وجود دارد بیان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید