آخرین خبرها

هدف دشمن از تقویت جبهه سلفی گری، نابودی اسلام است

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام دکتر مهدی فرمانیان، رییس دانشکده مذاهب اسلامی قم، در همایش «افراط گرایی و تکفیر در جهان اسلام» که از سوی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون این موضوع پرداخت و اظهار کرد: امروز در جهان ۵/۱ میلیارد مسلمان وجود دارد که از این جمعیت بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون شیعه و مابقی اهل سنت هستند و حدود ۱۰ میلیون نفر از برادران اهل سنت در ایران زندگی می کنند.

رییس دانشکده مذاهب اسلامی قم به مرور گروه های مختلف اهل تسنن و تفاوت آن ها با پیروان سلفی گری پرداخت و گفت: در خوش بینانه ترین حالت ۱۰۰میلیون سلفی داریم که۱۰میلیون نفر از آن ها سلفی جهادی و ۲میلیون سلفی زیدی و قریب به ۱۰۰ میلیون اخوانی و ۱۰ میلیون نفر نیز فقط مبلغ نحله دیوبندی هستند. ما اهل سنت را جزوه مذاهب فقهی می شناسیم که بیش از نیمی از جمعیت شان حنفی مذهب و نیمی دیگر در سه مذهب شافعی و مالکی و حنبلی پراکنده اند.

هدف دشمن از تقویت جبهه سلفی گری، نابودی اسلام است

وی اظهار کرد: امروز فقه جدیدی در اهل سنت موسوم به فقه مقاصدی و منهجی یا همان فقه ابن تیمیه به وجود آمده که داعیه اصلی این فقه این است که تقلید از مذاهب اربعه حرام است و مسلمانان را به واکاوی و تحقیق و مطالعه در منابع قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) توصیه می کند و می گوید «خودتان بروید مطالعه کنید و فتوا بدست آورده و عمل کنید و در راه بدست آوردن احکام الهی خویشتن را مجتهد خود بدانید.»

رییس دانشکده مذاهب اسلامی قم در تبیین هدف دشمن از تجهیز جبهه تکفیری خاطرنشان کرد: عقیده ما این است که دشمن با توجه به یأس از شکست اسلام به فکر تفرقه میان مذهب شیعه و اهل سنت افتاده و به هر دستاویزی برای رسیدن به هدفش که نابودی اسلام است، چنگ می زند.

تکفیری ها شیعیان و اهل سنت را کافر می دانند

حجت الاسلام دکتر فرمانیان افزود: امروز تكفيري ها مخصوصاً داعش و القاعده به اين قاعده استناد مي كنند و مي گويند «در طول تاريخ هزار ساله گذشته، سنتی ميان اصحاب حديث وجود داشته که هركس كافران را تكفير نكند خود او كافر محسوب مي شود و معتقدند چون القاعده نسبت به برخي از كافران سهل گير است، آنها هم كافر هستند چه رسد به بقيه اهل سنت با تمام فرق و مذاهب و شيعه با تمام فرق و مذاهبش.

وی اظهار کرد: وهابیت با اداره ۶۰ شبکه ماهواره ای در صدد این است که از شیعه چهره ای افراطی نشان دهد اما ما میتوانیم این تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم و با افتتاح شبکه های ماهواره ای، شیعه اعتدالی علامه حلی و شیخ مفیدی را به جهانیان عرضه کنیم.

رییس دانشکده مذاهب اسلامی قم تصریح کرد: نباید اهل سنت محب اهل بیت(ع) را در خط تکفیری ها و سلفی ها و وهابی ها بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: پیشینه سلفیت را باید در سده نخستین اسلام جستجو کرد، زیرا جمود بر ظواهر نصوص دینی و پرهیز از عقلانیت و در نتیجه آن دو، تحجر را که از مؤلفه‎‎ های اصلی اندیشه سلفی است، در سده یکم هجری در فرقه خوارج به روشنی مشاهده میکنیم. پس از آن و در سده دوم هجری نیز جریانی موسوم به اهل حدیث به وجود آمد که با تکیه بر مؤلفه‎‎ های پیش گفته، از نظر کلامی در برابر معتزله و از نظر فقهی در برابر اهل رای موضع گرفت و با جمود و عقل‌گریزی سلفی، به اجبار زمینه را برای زایش رویکردهایی انحرافی چون جسم‌گرایان فراهم کرد.

حجت الاسلام دکتر فرمانیان در پایان این همایش یادآور شد: گروه‎‎هایی که براساس اندیشه سلفی، به‌ خصوص اندیشه سلفی تکفیری و جهادی تشکیل شدهاند، بیشترین ضربه ‎‎ها را به جهان اسلام وارد کرده ‌اند و در بیشتر موارد در زمین کشورهای غربی بازی کرده ‌اند و نباید به مخالفت ‎‎های ظاهری آن ها با غرب اکتفا کرد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید