آخرین خبرها

هدف بازاريابی برطرف کردن خواسته و نياز مخاطب است

به گزارش شبکه معالم، دکتر مرتضي رجوعي در نشست «بازاريابي محتواي ديني» که در قالب سلسله نشست‌هاي هم‌انديشي در حوزه سبک زندگي و مصرف کالاي فرهنگي به ميزباني دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي در مشهد برگزار شد، با بيان اينکه مردم‌داري را مي‌توان همان مشتري‌مداري دانست، اظهار کرد: عامه مردم بازاريابي را ابزاري براي فروش مي‌دادند؛ در حالي‌که در بازاريابي برآورده کردن خواسته و نياز مخاطبان و ارزش آفريني براي مخاطب مد نظر است.

وي افزود: محور و هدف در بازاريابي برآورده کردن خواسته و نياز مخاطب و ارزش‌آفريني براي مخاطب است و تا زماني‌که ما نتوانيم ارزش بيشتري به مخاطب ارائه دهيم، رقبا عرصه را مي‌گيرند.

وي با بيان اينکه مفهوم بازاريابي يک خواسته عميق فکري دارد و اگر کسي با اين خواسته آشنا نباشد، نمي‌تواند برداشت درستي از آن داشته باشد، بيان کرد: مفهوم بازاريابي يک فلسفه مديريت است که هدف آن برطرف کردن خواسته‌ها و نيازهاي مخاطبان است.

 

توجه به نياز مخاطب در توليد محتواي ديني

رجوعي خاطرنشان کرد: اگر محتواي ديني را به عنوان يک محصول در نظر بگيريم که قرار است به مخاطبان ما منتقل شود، آن وقت بازاريابي با اين معنا که نياز او شناسايي شود، معنا پيدا مي‌کند.

به گفته اين استاد دانشگاه، مخاطبان ما در محتواي ديني مي‌توانند عموم اقشار جامعه باشد از اين رو بايد نيازهاي آن‌ها شامل نيازهاي اعلام شده، اعلام نشده و ديده نشده توسط مخاطب را به دست آوريد؛ زيرا در طراحي و توليد محصولات فرهنگي و ديني نقش بسزايي دارد.

انواع نياز مخاطب

وي افزود: يک سري نيازها را خود مخاطبان اعلام مي‌کنند اما دسته دوم، نيازهايي است که مخاطبان به آن احتياج  دارند، ولي اعلام نمي‌‌کنند که با بهره‌گيري از ابزارهاي ارتباطي مي‌توان آن را شناسايي کرد. دسته سوم هم نيازهايي است که به سطح خودآگاه مخاطب نرسيده است و نيازهاي اعلام نشده مخاطب است.

رئيس دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مفهوم بازاريابي و شکل‌گيري آن در دنيا اظهار کرد: اولين فلسفه مديريت که با انقلاب صنعتي شکل بيشتري به خود گرفت، فلسفه توليد محصول بود اما در دهه ۲۰ و ۳۰ ميلادي شرکت‌ها و سازمان‌ها فلسفه مديريتي خود را از توليد به فروش تغيير دادند.

 

فلسفه توليد و فروش

رجوعي در توضيح تغيير فلسفه توليد به فروش بيان کرد: يعني آنچه را که توليد مي‌شود، بتوانيم از طريق ابزارها به مشتريان معرفي کنيم؛ به گونه‌اي تحميل فروش در مبادله بين توليد کننده و مصرف کننده ايجاد شود؛ زيرا در کشورهايي مانند ژاپن محصولات خوبي توليد مي‌شد ولي به اندازه کافي فروش نداشت.

به گفته اين استاد دانشگاه مفهوم بازاريابي به عنوان سومين مفهوم  فلسفه مديريت در دنيا ظهور پيدا کرد. به اين معنا که براي تأمين انتظارات مخاطبان يا مشتريان، ابتدا نياز و خواسته‌هاي آن‌ها را شناسايي کنيم سپس بر مبناي نياز و خواسته آن‌ها محصولات را توليد کرده و سپس کار فروش را انجام دهيم.

وي با اشاره به تفاوت‌هاي فلسفه فروش و بازاريابي توضيح داد: در فلسفه فروش، ابتدا محصولي  توليد، سپس کارهاي فروش آن انجام مي‌شود، اما در بازاريابي ابتدا تحليل نياز و خواسته مشتريان صورت مي‌گيرد، سپس توليد محصول و بعد کار فروش که ضمانت موفقيت در بازار را هم دارد، انجام مي‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید