آخرین خبرها
آیت الله جواد آملی
آیت الله جواد آملی

نیاز جهان اسلام به یک حوزه علمیه بالنده در مشهد

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام رئيسي توليت آستان قدس رضوي در ادامه ديدارهاي خود با علما و مراجع تقليد، با حضور در محل بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ضمن اقامه نماز به امامت حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي، با وی ديدار و گفتگو کرد.

آيت الله جوادي آملي به سابقه حوزه علميه مشهد و ظرفیت بالای این حوزه پرداخت و بيان كرد:کار مشهد همان کاري است که خود امام رضا(ع) کرده است. مشهد آن نيست که الان هست، مشهد يک حوزه علميه وزين و پرباري در سابق داشت. مرحوم بحرالعلوم به قصد زيارت وجود مبارک امام رضا وارد ايران شدند و مشهد مشرف شدند و به زيارت حرم رفتند و بعد حوزه علميه مشهد را ديدند، ديدند خيلي پربار و سنگين است ايشان فيلسوفانه و حکيمانه از مشهد رفته نجف و نجف را حکيمانه اداره کردند. از اين جريان مرحوم بحرالعلوم برمي‌آيد که حوزه مشهد چنين سابقه‌اي را پشت سر گذاشته است.

ايشان در ادامه با گراميداشت ياد و خاطره مرحوم آيت الله واعظ طبسی، اظهار داشت: الآن مشهد در طي اين سال‌ها پيشرفت های فراواني کرده است، خدا غريق رحمت کند مرحوم طبسي را، ولي هنوزم که هنوز است مشهد يک حوزه متوسطي است، يک شاخص ندارد با اين همه ظرفيت. محصول کارهاي وجود مبارک امام رضا(ع) پرورش شيخ مفيد بود در كلام، ارسطو را مي‌گويند معلم اول و در بين اماميه، مفيد را مي‌گويند معلم اول اين شخصیت تربیت یافته مکتب امام رضا علیه السلام است.

وی به وظيفه مسئولان و مديران حوزه در پرورش و تربيت طلاب برجسته و نياز جهان اسلام به يك حوزه علميه بالنده اشاره كرده و بيان داشت: کار مسئولان حوزه این است که اول حفظ مراجع بعدي، اساتيد بعدي، مؤلفان و مدرسان بعدي که حوزه را نگه بدارند، بعد کساني که سطوح ديگر تدريس مي‌کنند، بعد براي دستگاه‌هاي ديگر بروند در نهادها و دستگاه‌هاي قضايي و اجرايي. سرّ موفقيت نجف اين است که هميشه يک گروه خاصي مرجع ممتاز بودند، يک گروه خاصي که بين هفتاد هشتاد سال بودند تالي مرجعيت بودند. با توجه به اینکه در عراق امنیت کامل نیست، لذا اول مشهد، بعد قم باید این آمادگی را داشته باشد. با توجه به ظرفیت بالای شهر مشهد، باید يک حوزه علمیه قوی با امکانات فراوان و مدیریت قوی مانند دانشگاه الازهر در مشهد راه بیافتد.

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید