آخرین خبرها

نگاه عملیاتی به برنامه ریزی درسی در مدارس در آموزش تفکرگرا و پژوهش محور امری راهبردی است

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی زارعی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه در جلسات هم اندیشی آموزش تفکرگرا و پژوهش محورکه با موضوع: مدیریت آموزش تفکرگرا و پژوهش محور از سوی مرکز تخصصی طوبی برگزار شد، گفت: تغییر نگرش به آموزش و پژوهش و نگاه عملیاتی به برنامه ریزی درسی در مدارس دو راهبرد کلی آموزش تفکرگرا و پژوهش محور در سطح مدیران تصمیم گیر می باشد.

وی با طرح این پرسش که ویژگی‌های آموزش پژوهش‌محور و تفکرگرا چیست، بیان کرد: اولین نکته آموزش آخرین دستاوردهای علمی است البته در همه سطوح و لکن به تناسب، نکته دوم آموزش فرایند پژوهش در آموزش و نگارش متون درسی است، نکته سوم آموزش اخلاق پژوهشی است یعنی همینطور که محتوای علمی را آموزش می دهیم باید بتوانیم اخلاق پژوهشی را نیز آموزش دهیم و  در فراگیر خود نهادینه کنیم و نکته چهارم آموزش مهارتهای پژوهشی مثل روش مطالعه ، یادداشت برداری نظام مند، فیش نویسی، ساختار شناسی، تجزیه و تحلیل، ترکیب است.

وی خاطرنشان کرد: اصل نیازسنجی پژوهشی و مساله محوری و روشمندی پژوهش از اصول مهم در آموزش پژوهش محور هستند. در آموزش پژوهش محور علاوه بر انتقال دانش، باید توانمندیها و همچنین ملکات ذهنی و عملی در فراگیر نهادینه شود، بنابراین اولین راهبرد کلی، تغییر نگرش مدیران به امر آموزش و پژوهش می باشد. راهبرد دوم فعال عمل کردن است. مدیران می توانند به عنوان یک مدیر فعال عمل کنند، مدیر فعال کسی است که در عین حال که موظف است دستورالعملهای ستاد را اجرا کند اما با خلاقیت خود و با توجه به نیازها، موانع، شرایط و ظرفیت ها می تواند پیشنهادهایی بدهد و مطالباتی داشته باشد.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه اذعان داشت:‌فرهنگ سازی امر پژوهش، برگزاری نشستهای علمی برای طلاب، برگزاری جشنواره های علمی در سطح چند مدرسه یا استان و یا حتی در یک مدرسه، تشویق طلابی که اهل تلاش هستند، توجه و محبت به طلبه ای که پرسش های متعدد و چالش با مسائل علمی دارد، استعدادیابی طلاب، راه اندازی مجله‌ی علمی  از راهکارهای پیش روی مدیران می تواند باشد.

وی افزود:‌مدیران حتی در تعیین اولویت برای تعیین اساتید مدارس هم می توانند عنصر پژوهش محوری را مورد توجه قرار دهند.  مدیران باید در این امر به دنبال وظیفه شرعی خود و نوعی جهاد باشند و نه اینکه منتظر شوند از ستادها ابلاغیه ای برسد.

دیدگاهتان را بنویسید