آخرین خبرها

نهادهای علمی و دینی باید به تبدیل محتوا، فکر و مفهوم به کالا و خدمات مورد نیاز مخاطب کمک کنند

حجت الاسلام زائری در حاشیه نخستین رویداد نوآوری در علوم و معارف اسلامی، در گفتوگو با شبکه معالم به نقش تیم‌ها و استارتاپ‌های فرهنگی در گسترش معارف اسلامی اشاره و ابراز کرد: کاری که استارتاپ‌ها در این زمینه انجام می‌دهند این است که محصول فرهنگی یا کالایی تولید و یا خدمتی را عرضه می‌کنند که محتوای دینی این محصول یا خدمت، مضمون معارفی را به زبان مخاطب، زبان روز و به زبان بازار ترجمه می‌کند.

حجت الاسلام زائری ادامه داد: به عبارتی این استارتاپ‌ها نیاز مخاطب را می‌سنجند، اقتضای بازار را برآورد می‌کنند و بر اساس این نیاز و اقتضا، کالایی تولید و خدمتی عرضه می‌کنند تا بتواند محتوای مورد نظر را به مخاطب برساند.

وی در رابطه با مهم‌ترین مسائلی که استارتاپ‌های مذهبی باید مورد توجه قرار دهند، گفت: برای فعالیت در این عرصه باید قواعد و اصول استارتاپ‌ها که برای استارتاپ‌های دینی و مذهبی هم صدق می‌کند را رعایت کرد یعنی قبل از هر اقدامی در این جنس فعالیت‌ها ما باید اصل و چارچوب این نوع کار‌ها را حفظ کنیم.

این مبلغ فضای مجازی تأکید کرد: با وجود اینکه محتوا، هدف و رویکرد ما دینی است اما موضوع مهم، توجه به مخاطب است.

حجت الاسلام زائری افزود: به طور خلاصه اصل فعالیت استارتاپ‌ها اعم از مذهبی و غیر مذهبی شامل اصولی چون مخاطب شناسی، درک نیازهای مخاطب، برآورده کردن این نیاز به شکل مناسب و عرضه آن متناسب با تقاضا است.

وی تصریح کرد: در این بازار یک قاعده ثابت وجود دارد و آن بحث عرضه و تقاضاست، این معادله و فرمول ثابت باید همواره در هر استارتاپی مورد توجه قرار بگیرد.

استاد حوزه به نقش طلاب، حوزه‌های علمیه و نهادهای فرهنگی و مذهبی در این عرصه اشاره و بیان کرد: انتظاری که از نهادهای فکری، علمی و دینی مانند حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های دیگری چون دفتر تبلیغات اسلامی و غیره می‌رود این است که به طور طبیعی این نهادها در حوزه انتقال و ترجمه نقش ایفا کنند.

حجت الاسلام زائری ادامه داد: در این مقوله و در ارتباط با بازار و نیاز مخاطب، یک محتوا و یک کالا یا خدمات مطرح است که در کف بازار به مخاطب عرضه می‌شود؛ در این میان ارتباط میان این دو بسیار حساس است و این همان چیزیست که استارتاپ‌های دینی می‌توانند به آن بپردازند.

وی تأکید کرد: حوزه‌های علمیه و نهادهای دینی نیز می‌توانند در رابطه با چگونگی تبدیل محتوا، فکر و مفهوم به کالا و خدمات مورد نیاز مخاطب و شناسایی اصول اصلی آن، کمک و راهنمایی کنند؛ همچنین توجه به نکاتی که در رابطه با رعایت فرم و شکل عرضه باید مورد توجه قرار بگیرند نیز اینجا اهمیت و نقش پیدا می‌کند.

گفتنی است، نخستین رویداد نوآوری در علوم و معارف اسلامی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و شتابدهنده علوم و معارف اسلامی، افق با مشارکت شتاب دهنده فرهنگی، مذهبی و قرآنی شفق، پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن، شتابدهنده کسب و کار فردوسی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید