آخرین خبرها

نمایشگاه کتاب حوزه؛ فرصتی برای ارتقای فرهنگ مطالعه در جامعه

به گزارش شبکه معالم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی با حضور در استودیو اختصاصی‌ نهمین‌ نمایشگاه‌ تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی، گفت: برگزاری نمایشگاه کتب حوزوی از بعد توسعه فرهنگ علم پژوهی و اقتصاد علم و فرهنگ امری ضروری است، که هرسال نسبت به سال گذشته با شکوه بیشتری برگزار می شود. وی با اشاره به تنوع آثار در نمایشگاه کتاب حوزه ابراز کرد: تنوع موضوعات و ناشران نشان دهنده رشد نمایشگاه است. خوشبختانه امسال فضای بهتری را تجربه می کنیم؛ اگرچه جابرای ارتقا هم وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی با اشاره به ضرورت تولید آثار جدید متناسب با نیازهای جامعه بیان کرد: امروزه برای رده های سنی‌ مختلف باید آثار مرتبط با نیاز آنها تولید شود تا بتوان مطالبات روز جامعه را پاسخ گفت. وی در پاسخ به این سوال که تولید چه محتواهایی در حوزه را احساس می‌کنید؟ افزود: محتواهای مورد نیاز بسیار است از باب نمونه در مجموعه حوزه‌های علمیه رشته‌های تخصصی مختلفی داریم. در برخی موارد خلأ آثاری که پاسخگوی دانش پژوهان باشد، احساس می‌شود.

رئیس مرکز تخصصی آخوند خراسانی ابراز کرد: کتاب صرفا محصول آموزشی نیست؛ بلکه محصولی فرهنگی هم هست. اگر کتاب متناسب با نیازها تولید شود، به رشد دانش مفید کمک می کند و درنتیجه به نهادینه شدن هنجارها و ارزش‌ها خواهد انجامید. وی افزود: حوزه علمیه باید به بعد فرهنگی جامعه نظر داشته باشد‌؛ چرا که بسیاری از افراد نسل جدید با موضوعات اسلامی آشنا نیستند.

رئیس مرکز تخصصی آخوند خراسانی گفت: هر نسلی نیاز به آموزش دارد و باید با زبان او مطالب و محتوای دینی عرضه شود. این استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه کتاب های حوزه عمومی دین باید مناسب با نگاه نسل جوان نگارش یابد، خاطر نشان کرد: پرسش ‌های امروزی نسل جدید برخواسته از ادبیات و افق ذهنی آن‌هاست و باید مختصات آن آثار مکتوب رعایت شود. وی بر کاربردی‌سازی علوم انسانی و پاسخگویی بر اساس نیاز مخاطب تاکید کرد و گفت: دست‌اندرکاران مدیریت حوزه و نویسندگان دغدغه کاربرد سازی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید