آخرین خبرها

نمایشگاهی باهدف آشنایی بامصرف فرهنگی و شناخت موانع و چالشهای پیش‌رو

به گزارش شبکه معالم، نمایشگاه «چالش‌های مصرف فرهنگی» با هدف آشنایی با مصرف فرهنگی و شناخت موانع و چالش­های پیش روی آن برپا شده بود و در ادامه سلسله نشست­هایی بود که با همین موضوع در اسفند سال گذشته و با حضور اساتید و صاحب­نظران حوزه علوم اجتماعی و مسائل فرهنگی برگزار شد. و در کنار مجموعه مطالعات نظری صورت گرفته به عنوان پشتوانه نظری و علمی نمایشگاه مورد استفاده قرار گرفت.

در بخشی از این نمایشگاه مفهوم مصرف فرهنگی و مهمترین چالش­های آن از جمله اقتصاد، تبلیغات، امکان دسترسی، نظام آموزشی و تحصیلات، برنامه­ریزی فرهنگی، فرهنگ غربی و نظام نوآوری در قالب ۸ اینفوگرافی برای آگاهی مخاطب عرضه شد تا مخاطب بتواند به صورتی ساده و سریع با مفهوم مصرف فرهنگی و اصلی­ترین چالش­های آن در جامعه ایران آشنا شوند. همچنین، در این نمایشگاه چالش­های مصرف فرهنگی در غالب یک موشن­گرافی و شکلی جذاب و مخاطب پسند ارائه شد تا بتواند نقش آگاهی بخشی خود را بهتر ایفا نماید.

از دیگر تولیدات عرضه شده در این نمایشگاه کلیپی برگرفته از سلسله نشست­های مصرف فرهنگی بود که در آن مهمترین بخش­های سخنان اساتید دکتر صدیق اورعی، دکتر محمدرضا زائری، دکتر علی اصغر محکی، دکتر مسعود معینی پور، وحید جلیلی، محمدجواد استادی و علی الهی خراسانی در موضوع مصرف فرهنگی و چالش­های آن ارائه شود.

در بخش دیگری از این نمایشگاه محصولات تولید شده توسط نهادها و سازمان­های دیگر شهر مشهد در حوزه مصرف فرهنگی، با هدف آشنایی مخاطبین با مجموعه فعالیت­های انجام شده در این حوزه توسط مهمترین نهادهای این شهر به نمایش گذاشته شد. بخشی از این محصولات شامل پژوهش­های انجام شده با موضوع مصرف فرهنگی، و بخشی دیگر محصولات تولید شده با هدف تغییر ذائقه مخاطب در جهت مقابله با الگوهای مصرف فرهنگی غربی بوده است.

مجموعه پژوهش­های انجام شده توسط سازمان تبلیغات اسلامی مرتبط با موضوع مصرف فرهنگی، برخی از مهمترین کتاب­های تولید شده مرکز مشاوره و خدمات اجتماعی آستان قدس در راستای اصلاح الگوهای مصرف فرهنگی، مجموعه نمایشگاهی «جهان شهر» با موضوع آشنایی با ظرفیت­های فرهنگی و گردشگری جهان اسلام از فرهنگسرای امت، گزیده ای از تولیدات سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد و فرهنگسرای رسانه در جهت تغییر ذائقه مخاطب در بهره مندی صحیح از کالاهای فرهنگی در سنین مختلف کودک، جوان و بزرگسال، و مجموعه محتواهای تولید شده توسط مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در جهت آگاهی بخشی دینی و پاسخ به سوالات و شبهات مرتبط، از جمله محصولاتی بود که در این نمایشگاه عرضه و ارائه شد.

لازم به ذکر است این نمایشگاه با حضور خانم دکتر جمیله علم­الهدی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی کار خود را آغاز و با حضور و سخنرانی دکتر ابراهیم فیاض، عضو هیأت علمی گروه مردم­شناسی دانشگاه تهران به کار خود خاتمه داد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید