آخرین خبرها

نماز برترین عامل خودسازی و تربیت اسلامی است + گزارش تصویری

به گزارش شبکه معالم، سرکار خانم سیفی، مدرس حوزه و دانشگاه در نشست تخصصی «خودسازی در سبک زندگی اسلامی» که در مرکز آموزشی طوبی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: حضرت زهرا درخطبه ای در پاسخ به زنان مهاجر و انصار به دردهای جامعه و اجتماع پرداخته اند و بیان کرده اند « اگر جامعه ولایت دار و علوی باشد بر این مرام است که همه سیراب می شوند و زمامدار به اندازه رفع تشنگی می نوشد».

وی از این منظر به نقش تاثیرگذار و کلیدی زن در اجتماع اشاره و بیان داشت: آن حضرت در خطبه ای دیگر در مسجد مدینه بحث ولایت، توحید و نبوت را مطرح نمودند و به طور خاص به خودسازی در سبک زندگی اشاراتی داشتند. مفاد این خطبه بیانگر این است که ما به عنوان فردی شیعه در بستر علم و دانش جاری هستیم که باید مبناهای ما در آن عمل علمی بر پایه قرآن و عترت باشد.

خانم سیفی لزوم طرح سبک زندگی در بیانات رهبری را خلاء در زندگی جامعه اسلامی دانست و ابراز کرد: مبنای ما در زندگی بایستی بر پایه آیه ۷۰ سوره اسراء «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلي‏ کَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً» باشد؛ لذا تغییر در سبک زندگی مسلمانان باید از مدل قرآن بیرون بیاید و این امر نیز با مطالعه مکرر قرآن، قرائت قرآن با تدبر حاصل می شود.

وی در خصوص آفات سبک زندگی غربی اظهار داشت: مانوس شدن با فرهنگ غربی و مدل زندگی غربی ابتدا حریم ها را می گشاید  و گناه را تقلیل می دهد که سبب ریختن زشتی و قبح گناه می شود و با این امر خیلی اصول انسانی از زندگی رخت می بندد.

وی اضافه کرد: مسلمانان با بهره مندی از سبک  زندگی  اسلامی، می توانند با سبک زندگی غربی مقابله کنند.

این مدرس حوزه در مثالی بیان کرد: امروزه مدل ازدواج بیشتر به سمت زندگی غربی رفته است در حالی که در سوره روم آیه ۲۱ش به آرامش اشاره دارد که در ازدواج های کنونی این هدف قرآن یعنی آرامش فراموش شده است.

وی نماز را یکی از عوامل خودسازی و بهترین ادب در محضر پروردگار متعال دانست و تصریح کرد: نماز خصلت سازندگی دارد و از همه مهم تر این که تکبر را در انسان از بین می برد. این نکته نیز قابل توجه است که قوانین نماز تغییرنمی کند. همین امر در خودسازی فرد نقش مهمی را ایفا می نماید.

وی گفت: عامل دومی که خودسازی را در انسان به ارمغان می آورد، روزه است، که عامل ایجاد ملکه تقوا در وجود انسان است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید