آخرین خبرها

نقد داستان سالوس در حلقه ادبیات داستانی خواهران

شبکه معالم ـ داستان «سالوس» اثر عضو حلقه ادبیات داستانی خواهران مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، داستان «سالوس» اثر خانم معصومه عسکری نیا، از اعضای حلقه ادبیات داستانی خواهران مرکز آموزشی طوبی می باشد که در دویست و نهمین جلسه این حلقه با حضور سروش مظفرمقدم، داستان نویس و شاعر مشهدی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مظفرمقدم در این جلسه گفت: در داستان «سالوس» از اول شخص غیر موثر استفاده شده است و بازتولید فضای جنگ در قالب رئالیسم جادویی به شکل مطلوب نیز صورت گرفته است. همچنین دیالوگ ها دچار شعارزدگی نشده اند اما بعضا خام هستند.

وی با بیان این که نویسنده توانسته مکانیسم کشش روایی را ایجاد کند، خاطرنشان کرد: برخی ابهامات ساختاری برای خواننده مشکل ایجاد می کند و در برخی موارد اقدام به توصیف شده است. توصیف مربوط به دوره کلاسیک است و در داستان امروز جایگاهی ندارد.

همچنین اعضای جلسه نیز در این حلقه بیان کردند: نویسنده در این داستان توانسته از زبان زنانه و نیز شاعرانه ی آثار قبلی خود فاصله بگیرد و روایتی مردانه و متناسب با راوی و فضای جنگ خلق کند. هم چنین توجه بیش از پیش به کارکرد زبان موجب ایجاز زبانی مطلوبی در اثر شده است. اطلاعات تخصصی جنگ، به نرمی وارد داستان شده و به باورپذیری اثر کمک کرده اند.

شخصیت راوی اگر چه بسیار طبیعی و باورپذیر است اما تناقضاتی در تصمیم گیری های وی مشاهده می شود که بسیار جدی هستند. از ان جا که داستان بر پایه تناقض ظاهر و باطن صمد بنا شده است انتظار می رفت نویسنده کمی دیرتر به افشای چهره واقعی او اقدام می کرد تا تفاوت این دو لایه بر زیبایی متن بیافزاید.

برخی جملات طولانی و آزاردهنده بودند. فلاش بک طولانی داستان با موقعیت جنگی که راوی درگیر آن است هماهنگ نیست. داستان، ساختار خاطره وار به خود گرفته و از قالب داستان فاصله گرفته است. از کلیشه های داستان دفاع مقدس فاصله گرفته است اما نتوانسته خودش را با فرهنگ مردم هماهنگ کند.

دیدگاهتان را بنویسید