آخرین خبرها

نقد داستان «بیرقی ایستاده کنار دیوار»

شبکه معالم ـ داستان «بیرقی ایستاده کنار دیوار» اثر عضو حلقه ادبیات داستانی خواهران نقد شد.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، داستان «بیرقی ایستاده کنار دیوار» اثر خانم ام‌البنین ماهر، از اعضای حلقه ادبیات داستانی خواهران در دویست و پنجمین حلقه ادبیات داستانی خواهران مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

همچنین در این حلقه آقای سروش مظفر مقدم، به عنوان استاد منتقد حضور یافت و گفت: این داستان به طور کلی از قوت زبانی مطلوبی برخوردار بود. آن چه در داستان مطلوب است ایهام است نه ابهام. بنابراین به جای معماسازی در داستان باید با دادن اطلاعات حساب شده خواننده را با خود همراه کرد.

وی ادامه داد: در این داستان ماجراهای تاریخی ظرفیت پرداخت بیش تری داشته و استفاده از پاورقی در داستان، مطلوب نیست. کلمات بایستی در محور هم نشینی معنای خود را به خواننده انتقال دهند.

مظفر مقدم پیشنهاد داد: این داستان می توانست بر اساس مکانیسم غیاب، شبح دیکتاتور مذکور را در ذهن و زندگی مردم شهر نشان دهد.

در بخش دیگری از این جلسه اعضای حلقه به نکات ذیل اشاره کردند:

* قوت زبانی، تصویر سازی دقیق، فضاسازی مناسب، توجه به جزییات، شخصیت پردازی نسبتا موفق، توجه به مسائل تاریخی و انتخاب موضوعی مذهبی بدون گرفتار شدن در دام شعارزدگی از محاسن این داستان است.

* به جای فلاش بک های مفصل بهتر بود فلاش بک های متعدد اما مختصر آورده می شد تا به این ترتیب بر تعلیق داستان افزوده شود.

* فلاش بک ها به اندازه کافی متمایز از زمان اصلی داستان نیستند و در برخی موارد به جای توصیف بهتر بود از تصویر استفاده می شد.

* زبان متفاوت کمی ارتباط را سخت کرده است. در لهجه، اغراق صورت گرفته است.

گفتنی است، داستان «بیرقی ایستاده کنار دیوار» رتبه نخست جشنواره کشوری امام رضا (ع) را در سال جاری کسب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید