آخرین خبرها

نظارت بر مصرف فرهنگی فرزندان، همراهی والدین را می‌طلبد / معرفی و تشریح مصادیق مصرف فرهنگی در خانواده

به گزارش شبکه معالم، نشست تخصصی «شیوه‌های نظارت والدین بر مصرف فرهنگی» از سلسله نشست‌های نقش والدین در مصرف فرهنگی از سوی مرکز تخصصی طوبی در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

در این نشست مهدی لسانی، مدیر پژوهش و برنامه‌ریزی آستان قدس رضوی با بیان اینکه فرهنگ را شیوه زندگی و مخاطرات آن را تهاجم فرهنگی تعریف می‌کنیم، اظهار کرد: مصرف فرهنگی در دو قالب‌ کالا و خدمات است به گونه‌ای که منجر به تأثیرگذاری در سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی شود در واقع مصرف فرهنگی در این سبک زندگی مقدمه‌ای برای دست‌یابی به تعالی است که راه‌های مختلفی دارد.

وی تصریح کرد: همه افراد مصرف فرهنگی می‌کنند اما همه به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی ختم نمی‌شود به طور مثال فیلم‌های مبتذل و موسیقی راک هم شامل کالای فرهنگی است که خروجی مثبتی ندارند.

مشارکت و همراهی، فرآیندی برای نظارت است

لسانی «سالم‌سازی اوقات فراغت، توانمندسازی و خلاقیت، آموزش سبک زندگی و تلطیف محیط زندگی» را شیوه های دستیابی به تعالی در سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی برشمرد و افزود: سالم‌سازی اوقات فراغت که منحصر به تابستان نیست یکی از این روش‌ها است .

مدیر پژوهش و برنامه‌ریزی آستان قدس رضوی متذکر شد: آرم و نوشته‌های بیشتر کالاهای مصرفی ما در حالی به زبان انگلیسی است که مصرف کننده به مفهوم آن واقف نیست و اغلب آنها به نوعی تهاجم فرهنگی و توهین به دین و مذهب ماست.

وی افزود: عروسک های باربی و عروسک‌هایی که دارای آوا و صوت غیرمذهبی است نمونه دیگری از مصرف فرهنگی مضر هست که از همان کودکی بر فرزندان ما اثر مخرب می گذارد، نیازمند مدیریت مربیان و والدین است البته مقصود بحث ما مصرف‌گرایی و مصرف‌زدایی نیست ماهیت مصرف است که باید منجر به رشد و تعالی شود.

لسانی با تأکید بر توانمندسازی و خلاقیت گفت: با سپردن مسؤولیت به فرزندان در تفریحات خانوادگی، خرید و تهیه ملزومات اعضای خانواده، زمینه شناسایی استعداها و بروز خلاقیت آنها را فراهم کنید و در طول این مسیر به مرور سبک زندگی صحیح را به آنها آموزش دهید.

وی با اشاره تلطیف محیط زندگی به عنوان یکی از روش‌های سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی گفت: با استفاده از آثار فرهنگی و هنری چون تابلوهای نقاشی، صنایع دستی در منزل محیط خانواده را از حالت خشک و مکانیکی آن خارج کنیم، برای تعالی نیازمند رشد در ابعاد زیستی، عاطفی و شناختی باهم و به طور همزمان هستیم.

مدیر پژوهش و برنامه‌ریزی آستان قدس رضوی با تأکید بر نظارت والدین، مربیان و مبلغان بر رفتار فرزندان، بیان کرد: نظارت شامل سه مرحله ورودی، فرآیندی و خروجی است به این معنا که ابتدا باید در مصارف فرهنگی فرزندان ورود پیدا کرد و طی یک فرآیند با آنها زندگی کنید ( در واقع نظارت غیرمستقیم) و درنهایت برای خروجی تصمیم گیری کنید.

«فضای مجازی» یکی از ۱۰ ابرچالش ایران است

لسانی عنوان کرد: «حضور در اماکن مذهبی، آیینی و طبیعت»، «موسیقی و آوا»، «فضای مجازی، بازی و سرگرمی»، «تماشای فیلم و سریال»، «مطالعه کتاب»،  «فعالیت ها و مراسم فرهنگی»، «خرید کالای فرهنگی»، «فعالیت‌های علمی» مصادیقی از مصرف فرهنگی در خانواده است.

وی تصریح کرد: والدین، مربیان و مبلغان باید فرزندان را در این مصرف‌ها همراهی کنند و در کنار آنها حضور داشته باشند، به طور مثال مادران به همراه فرزند به تماشای فیلم بنشینند و با صحبت کردن درباره محتوا و شخصیت های فیلم، سلایق‌ و علایق فرزندان را شناسایی کنند.

مدیر پژوهش و برنامه‌ریزی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: با فرزندان خود به سینما، اماکن دیدنی، موزه و طبیعت بروید، با آنها در برنامه های فرهنگی، علمی و تفریحی مورد علاقه شان شرکت کنید اما هرگز آنها را امر و نهی نکنید بلکه با همراهی خود حتی در مسیری که گمان می کنید نادرست است، با افکار، سلایق و عقاید آشنا شوید سپس با روش هایی غیر از امر و نهی، تنبیه و خردکردن شخصیت‌ آنها به تغییر و هدایت در مسیر درست بپردازید.

لسانی با تأکید بر همراهی والدین هنگام استفاده فرزندان از فضای مجازی و بازی های رایانه‌ای که مصداقی از مصرف فرهنگی است، بیان کرد: امروز در کشور ما بسیاری از نوجوانان حتی کودکان به سهوالت به فضاهای مجازی دسترسی و از شبکه های اجتماعی به خصوص تلگرام استفاده فراوان می کنند به طوری که طبق آمار مرکز بررسی استراتژیک نهاد ریاست جمهوری «فضای مجازی» یکی از ۱۰ ابرچالش ایران است، این موضوعی است که مربیان، والدین و مبلغان باید به آن توچه ویژه داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید