آخرین خبرها
نرم افزار آموزشی سنگواره
نرم افزار آموزشی سنگواره

نرم‌افزارآموزشی چند رسانه ای سنگواره رونمایی شد

جهت دریافت بروشور نرم افزار کلیک کنید


محمد مختاری، مدیر تولید نرم‌افزارآموزشی چند رسانه ای «سنگواره» در گفتگو با خبرنگار شبکه معالم گفت: پدیدة وهابیت بیش از ۲۰۰ سال است که با تحمیل اندیشة بدعت‌گونه‌اش به تهدیدی برای کیان امت اسلامی تبدیل شده است. اندیشة وهابیت براساس آموزه‌های اعتقادی موجود در فقه حنبلی پایه‌گذاری شد، و سپس با تعاریف خودساختة سلفی در قرن هشتم احیا گردید، و نهایتاً‌ در قرن دوازدهم هجری با استفاده از آگاهی اندک مخاطبان و مطامع سیاسی بانیان،سازمان یافت. این جریان برساخته با حمایت پیدا و پنهان استعمارگران از قرن چهاردهم هجری تا کنون به عنوان کالایی سیاسی از نقطه‌ای به نقطه دیگر صادر شد تا درمیان امت اسلامی شقاق و تفرقه ایجاد کند.
 

وی افزود: ضروری است که دانشوران جهان اسلام برای مقابله با جریان سیاسی فرهنگی وهابیت،‌ با اضلاع این پدیده در ساحت‌هایِ مختلف باورها، مؤسسان، مبلغان و روش‌های تبلیغی حضوری و مجازی، بانک‌های اطلاعاتی، مؤسسات آموزشی و ‌پژوهشی، حامیان مالی و دیگر عوامل مرتبط با این جریان آشنا شوند.
 

مدیر تولید نرم‌افزارآموزشی چند رسانه ای «سنگواره» بیان داشت: این نرم افزار با مشارکت اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و پژوهشکده حج و زیارت به بهره برداری رسیده است.
 

وی در توضیح نخستین ویژگی این نرم افزار گفت: نخستین ویژگی این نرم افزار «ساختار آموزشی» است؛ امتیاز منحصربه‌فرد این‌ نرم‌افزار، ساختار موضوعی پیوسته ودرسنامةجامع آموزشی آن است. این نرم‌افزار دارای ۳۳ درس متنوع است که در ۶ بخش جداگانه به عناوین زیر سامان یافته است:
 

پیدایش سلفیه(بررسی تاریخی و ریشه سلفی وهابیت)؛

ظهور سلفیة وهابی (ظهور وهابیت و حاکمیت آن)؛

مبانی فکری وهابیت(جهان‌بینی و معرفت‌شناسی وهابیت)؛

باورهای وهابیان(باورهای عمومی و اختصاصی وهابیت)؛

کارنامة وهابیت(فعالیت وهابیان، مراکز و مؤسسات تبلیغی و نگاهی به مواضع آنها در جهان اسلام)؛

وهابیت، مذهب یا بدعت خطرناک(بررسی دیدگاه مذاهب اربعه و پیروان مذهب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)نسبت به وهابیت ، و رسالت عالمان و امت اسلامی در برابر وهابیت)
 

وی «منابع کمک‌درسی» را ویژگی دوم این نرم افزار دانست و تصریح کرد: این نرم‌افزار ضمن ارایة متن درسی، برخوردار از منابع کمک‌درسی مانند: متن پژوهشی، چکیده و تلخیص هر درس با امکان استماع صوت خلاصه هر درس ، متناسب با هر موضوع دارای فایل تصویری آموزشی مرتبط با بحث نیز می‌باشد.
 

مختاری «برگزاری آزمون مجازی» را ویژگی سوم این نرم افزار برشمرد و توضیح داد: درساختار این محصول آموزشی ـ پژوهشی، برگزاری «آزمون» در هر درس پیش‌بینی و تدارک شده است. بدین ترتیب دانش‌پژوه پس از مطالعة درس و آشنایی با منابع پژوهشی باید درس مطالعه‌ شده را امتحان بدهد تا بتواند به مرحلة بعد تا درس پایانی دسترسی پیدا ‌کند. بنابراین دروس یادشده با لحاظ آگاهی‌های پیشین دانش‌پژوه و مطالعة مطالب پیش‌نیاز ارایه و نمایش داده خواهند شد.
 

وی خاطرنشان کرد: ویژگی چهارم «منابع پژوهشی» است و نرم‌افزار «سنگواره» متن هزار و ۱۲۸ عنوان کتاب و مقاله را در خود دارد که دسترسی به منابع خاص و کمیاب، و همچنین امکان استفادة پژوهشی و کتابخانه‌ای کامل از این منابع را برای مخاطب فراهم ساخته است.
 

مدیر تولید نرم‌افزارآموزشی چند رسانه ای «سنگواره» با بیان این که ویژگی پنجم «مشخصات فنی و آماری» است، متذکر شد: این نرم‌افزار دارای مشخصات فنی قابل توجهی است که جملگی با هدف ارایة آسان و جامع محتوای مورد نیاز طراحی شده است، این امتیازات عبارتند از:
 

قابلیت جستجو در منابع تصویری نرم‌افزار علاوه‌بر جستجوی متنی(۳۳ درس)؛

۵۵۱ فایل wordبه حجم ۱۵۰ مگابایت؛

هزار و ۴۵۸ فایل pdfبه حجم ۴۹۰۰ مگابایت؛

۳۶ فایل سخنرانی تخصصی به حجم ۵۰۰ مگابایت، حدود ۱۱ ساعت (۶۶۰ دقیقه)؛

۱۵۵ فایل تصویری تخصصی به حجم ۱۲۰۰۰ مگابایت حدود ۲۶ ساعت(۱۵۶۰ دقیقه)؛

۳۳ صوت نریشن به حجم ۶۰۰ مگابایت حدود ۶ ساعت (۳۶۰ دقیقه)؛

(درکل ۶۹۰۰ فایل اعم از صوت، تصویرو متن بارگزاری شده است)

برخوردار از ابزار پیشرفته کار بر روی متن (یاداشت‌نویسی، انتخاب بخشی از متن، امکان کپی‌برداری و انتقال محتوا از نرم‌افزار به word).

دیدگاهتان را بنویسید