آخرین خبرها

مهمترین ویژگی بیانیه گام نگاه امید بخش رهبرانقلاب به آرمان تمدن‌سازی اسلامی است

شبکه معالم- مدیر مرکز طوبی تأکید کرد: ترسیم آرمان‌ها و مقصد حرکت انقلاب یعنی تمدن‌سازی و زمینه‌سازی ظهور منجی موعود از ویژگی های مهم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

 خانم حلیمه شیخ علیشاهی، مدیر مرکز تخصصی طوبی در گفت و گو با شبکه معالم در رابطه با ویژگی های متنی بیانیه گام دوم با تاکید بر بعد تمدنی این بیانیه اظهار داشت: یکی دیگر از مهمترین ویژگی های بیانیه گام دوم نگاه بلند و امید بخش رهبر معظم انقلاب درباره آینده انقلاب اسلامی و آرمان تمدن‌سازی اسلامی است.

وی در رابطه با دومین ویژگی متنی بیانیه افزود: امیدبخشی این پیام و نگاه مثبت رهبر معظم انقلاب مبتنی بر توکل بر تحقق وعده های الهی است.

مدیر مرکز طوبی افزود: این نگاه بلند درون‌مایه صلابت، استواری و خستگی‌ناپذیری انقلابیون را ضمانت و آرمان‌های آنان را از نگاه‌های سکولاریستی برپایی حکومت و رفاه مادی و به بلندای تمدن‌سازی اسلامی ارتقاء بخشیده و مانع از گرفتاری آنان در تنگه احد عافیت‌طلبی می‌شود.

وی در رابطه با دستاوردهای انقلاب اسلامی ابراز داشت: اینکه دستاوردهای انقلاب بیش از چیزی است که مردم احساس می‌کنند امر قابل قبولی است که می‌تواند از چند منظر بررسی شود: انتظارات مردم از انقلاب به جهت اسلامیت نظام و اتکاء آن به دین، در سطحی بسیار متعالی تعریف شده است، از طرفی به دلایل مختلف هنوز با این آرمان‌ها فاصله طولانی داریم، لذا مردم بیش از آن که راه رفته و دستاوردهای موجود را دریابند، کاستی‌ها و فاصله ها را در می‌یابند و پس از مقایسه با هم، شاید نمره خوبی به این دستاوردها ندهند. متاسفانه در سالهای پس از انقلاب، تحت تاثیر شعارهای مسئولین و همچنین هجمه های فرهنگی اهداف انقلاب در اذهان برخی از مردم، دچار تغییر اولویت‌بندی و یا حتی تغییر محتوایی شده است. لذا مقام معظم رهبری در بخشی از بیانیه به این موضوع اشاره نموده و فرموده‌اند اگر بی‌توجهی، شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود بی‌شک دستاوردهای انقلاب بیش از این بود. عدم اطلاع نسل های بعد از انقلاب از وضعیت کشور در سالهای قبل، نیز یکی از مهمترین عوامل عدم ملموس بودن دستاوردهای انقلاب برای آنان است.  نکته اساسی‌تر این که انقلاب اسلامی در فضای انتزاعی و بکر تحقق نیافته است و در عمر چهل‌ساله خود با انواع موانع و دشمنی‌ها در مسیر تحقق آرمانهایش مواجه شده است، بدیهی است که هر جا این موانع کارگر افتاده و اسلامیت نظام دچار خدشه شده است، آسیب‌های فراوانی ایجاد شده که گاه بیش از دستاوردها به چشم می‌آید.

خانم شیخ علیشاهی در توضیح یکی دیگر از نکات برجسته این بیانیه بیان داشت: ثبات و پایداری در حفظ آرمانهای انقلاب با وجود گذشت چهار دهه از آن، نگاه واقع بینانه و منصفانه نسبت به عمر چهل ساله انقلاب اسلامی و نقاط قوت و ضعف آن، ارائه تصویری از آینده انقلاب همراه با الزامات آن، توجه به همه ظرفیت‌های مادی و معنوی انقلاب از جمله جوانان، تعریف نیروی انسانی مورد نیاز گام دوم انقلاب، آسیب‌شناسی و دشمن‌شناسی دقیق از مهمترین نکات این بیانیه به شمار می‌رود که مانند همیشه نشانگر رهبری داهیانه و آینده نگر مقام معظم رهبری به شمار می‌رود.

در پایان در رابطه با چشم انداز ترسیم شده برای مرکز علمی طوبی در بیانیه گام دوم ابراز داشتند: به دلیل جوهره اسلامی نظام و انقلاب و آرمان‌های آن، مراکز حوزوی، به دلیل داعیه متولی پرورش اسلام‌شناس، اصلی‌ترین متولی تولید پشتوانه‌های نظری و ترسیم نظامات مورد نیاز تمدن‌سازی اسلامی به شمار می‌روند. بدیهی است در این موضوع به دلیل عمومیت فریضه علم آموزی برای زنان و مردان در اسلام تفاوتی میان مراکز خواهران و برادران وجود ندارد. در یک نگاه بلندمدت به مسئولیت‌های حوزه، زمینه‌سازی برای ورود به عرصه تولید مبانی نظری تمدن‌سازی اسلامی، تدوین نظامات اجتماعی مبتنی بر آموزه‌های دینی و تامین نیروی انسانی متخصص دینی در عرصه های مختلف که لازمه تمدن‌سازی اسلامی است و لذا اولین وظیفه این مراکز می‌باشد.

از سوی دیگر مراکز حوزوی به جهت دارا بودن سرمایه انسانی و طلاب فراوانی که باید مصداق اتم «جوان مومن و انقلاب و با انگیزه» باشند هم به جهت تربیت طلاب جوان با این ویژگی‌ها و هم به جهت ورود طلاب به عرصه‌های تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی مخاطب اصلی این پیام هستند. علاوه بر این با توجه به رهنمودهای هفتگانه مقام معظم رهبری، ورود عملی طلاب به عرصه‌های مختلفی از جمله جهاد علمی اخلاق و معنویت سبک زندگی اسلامی تحقق عدالت، و … که به طور مستقیم نیازمند مجاهدت و برنامه‌ریزی دقیق در راستای تامین مبانی نظری و تربیت الگوهای عملی است از جمله وظایف حوزه های علمیه به شمار می رود.

بی‌تردید همانطور که نقش و رسالت مدارس علمیه خواهران چیزی جدا از نقش و رسالت حوزه‌های علمیه در برش مخاطبان خاص خود یعنی خواهران نیست، نقش و رسالت مرکز تخصصی طوبی، نیز همان نقش و رسالت سایر مدارس علمیه خواهران است. البته نکته‌ای که ممکن است در عین همانندی نقش‌ها انتظارات متفاوتی را از این مرکز رقم بزند، این است که این مرکز در کنار شأن حوزوی خود حمایت شده از سوی مرکزی است که رهبر معظم انقلاب از آن به «نماد روشنفکری حوزه» نموده‌اند. به این ترتیب نقش مرکز تخصصی طوبی، در کنار تربیت طلابی توانمند که مصداق عینی آن «جوان مومن انقلاب دانا و دارای انگیزه» است، جریان‌سازی علمی در محیط‌های حوزوی نسبت به تامین الزامات تمدن سازی اسلامی می باشد. نقطه ثقل این وظیفه می‌تواند مسأله‌شناسی، اولویت‌سنجی و تدوین برنامه‌های علمی ناظر به رفع خلأهای موجود و  ارائه الگوهای نظری و عملی مورد نیاز برای تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.

در کنار این نقش که برگرفته از حیثیت حوزوی این مراکز است، حیثیت اختصاصی مرکز که ناظر به تربیت و پرورش طلاب خواهر است، مستلزم رسالت خاصی برای بانوان است. این رسالت که ذیل نقش محوری حوزوی آنان در تمدن‌سازی تعریف می‌شود ناظر به زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی نیمی از جمعیت جامعه تمدن‌ساز اسلامی است. اگر بپذیریم اقتضائات جهان امروز و عصر ارتباطات و اطلاعات به نحوی حضور علمی و اجتماعی زنان را در جامعه پررنگ تر و غیر قابل اجتناب نموده است، ارائه الگوهای نظری و عملی این حضور و اثبات کارآمدی نگاه دین به زن که مبتنی بر حفظ هویت او در همه عرصه هاست، از وظایف حوزه های علمیه و به طریق اولی از وظایف مدارس علمیه خواهران است.

دیدگاهتان را بنویسید