آخرین خبرها

مقاله «تربیت کودک در شبکه جم جونیور» نقدوبررسی شد + چکیده مقاله

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، حجت الاسلام سعید نوروزی، دبیر حلقه هنر و رسانه دینی مرکز آموزشی شیخ بهایی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی در نخستین جلسه این حلقه در سال ۹۵ به تشریح نحوه فعالیت این حلقه در سال جاری پرداخته و گفت:در سال جاری تنها مقالات اعضا با حضور استاد مدعو، مورد نقد و بررسی قرار میگیرد و دیگر رصد برنامه های شبکه های ماهواره ای جزو برنامه جلسات نخواهد بود.

وی در ادامه ضمن تقدیر از علی یزدانی نگارنده مقاله «تربیت کودک در شبکه جم جونیور» از اعضای محترم حلقه درخواست کرد: در بیان انتقادات و ارزیابی خود این نکته را مدنظر داشته باشند که این مقاله حاصل نخستین تجریه نگارنده آن در حوزه رسانه است؛ بنابراین انتظارات باید منطقی و منصفانه باشد.

در چکیده این مقاله آمده است:

تربیت کودک یکی از مقوله های بسیار پیچیده در حوزه روانشناسی و علم تربیت است.موضوعی که نیاز است امروزه خانواده های ایرانی بیشتر به آن توجه کنند.

زیرا در دنیایی زندگی میکنیم که تکنولوژی و ابزارهای جدید به صورت غیرقابل تصوری در حال پیشرفت و نوشدن هستند و هر روز استفاده بشر از این امکانات برای گسترش سلطه نرم خود بر افکار عمومی جهان بیشتر میشود و در این میان کودکان و نوجوانان باتوجه زلالی روحشان و ذهن آماده و فراق بالی که دارند در سطح بالاتری مورد توجه افراد و گروه های رسانه ای قرار گرفته اند.

در میان انبوه رسانه های امروزی،شبکه های ماهواره ای به جهت صوتی و تصویری بودنشان تاثیر بیشتری بر قشر کم سن وسال جامعه دارند و تخیل آنها را بیشتر به خود جذب میکنند خصوصا اگر شبکه ای مختص کودکان و نوجوانان باشد.

در میان شبکه های کودک و نوجوان که امروزه کم هم نیستند، شبکه جم جونیور به جهت فارسی زبان بودن آن و تنوع برنامه ها، مخاطب زیادی را به خود جذب کرده و خانواده های زیادی را به خود مشغول کرده است.

شبکه ای که اگر اهداف و برنامه های پشت پرده آن برای عموم آشکار نگردد و خانواده ها بدونتوجه و آگاهی به آن اعتماد کنند خسارت های بعضا جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

نقد و بررسی مقاله توسط اعضا و کارشناس مدعو

در ادامه این جلسه هرکدام از اعضای حلقه به بیان نکات قوت و ضعف مقاله مذکور پرداختند که از جمله آن می توان به «محتوای جامع و غنی»، «استفاده از منابع متعدد و محصور نبودن نویسنده در منابع خاص» به عنوان نقاط مثبت و «به طولانی بودن مقدمه»، «عدم بیان راهکارهای جایگذین» و «ناپیوستگی برخی از قسمت های مقاله» به عنوان نقاط منفی اشاره کرد.

در بخش دوم جلسه ناصر نعمتی، مدیر سایت تحلیلی رصد و استاد مدعو، به بررسی کارشناسی مقاله مذکور پرداخت و منطبق نبودن چکیده با اصول و ضوابط مقاله نویسی، متمرکز نبودن مقاله بر یک سوال محوری، استفاده نامناسب از جملات ادبی و احساسی و مبهم بودن برخی از واژه ها را از جمله اشکالات وارد بر مقاله عنوان کرده و سپس به ذکر برخی از اصول مقاله نویسی در حوزه رسانه پرداخت.

وی در قسمت معرفی منابع مرتبط با موضوع مقاله مورد بررسی، به کتاب مخاطب شناسی آقای دنیز مک کوئیل(ترجمه مهدی منتظرالقائم)، کتاب نظریات ارتباطات دکتر دهقان و کتاب افکار عمومی ژودیت لازار(ترجمه محمد کتبی) اشاره کرده و یادآور شد: حتی مقالات علمی پژوهشی هم می‌توانند به عنوان منبع قرارگرفته و نگارنده این اثر می‌توانند از فصلنامه های دفتر تحقیقات و مطالعات رسانه وزارت ارشاد استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید