آخرین خبرها

مفهوم اهل‌بیت و تبیین مصادیق آن در سنت اسلام و مراجع فکری اسلامی تبیین شد

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی، در نخستین روز از سومین مدرسه تابستانی کلام امامیه که در هتل ولایت مشهد مقدس برگزار شد، به تبیین موضوع «مفهوم و مصادیق اهل بیت علیهم السلام» پرداخت و گفت: مبحث مرجعیت علمی اهل بیت بر ۵ محور اصلی مشتمل است که عبارتند از معنای مرجعیت، تبیین معنا و مفهوم و مصداق اهل بیت علیهم السلام، اثبات مرجعیت اهل بیت، تببین انواع مرجعیت و گستره مرجعیت اله بیت علیهم السلام.

وی با بیان این که مرجعیت سه لایه معنایی دارد و هنگامی که ما از مرجعیت اهل بیت علیهم السلام سخن می گوییم مدعی لایه سوم آن هستیم، تصریح کرد: سه لایه معنایی مرجعیت عبارت است از صرف مراجعه و ارجاع، مراجعه توأم با نوعی اعتبار و سلطه ـ اما اعبار ناقص و نسجنجیده ـ و مراجعه توأم با اقتدار مطلق و بدون قید و شرط.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت ابراز داشت: مراد از مرجعیت در مقام معرفت و عمل است. مرجعیت در معرفت به معنای وثاقت مطلق اهل بیت علیهم السلام در اخذ دانش ها است و مراد از مرجعیت در عمل، الزام مطلق در قبال اداری مرجع است.

وی با اشاره به این که اهل بیت در نظام واژگان قرآن، برپایه مفهوم عرفی آن به معنای اختصاصی قرآن دارد که مراد از آن اهل بیت النبی است، گفت: در آیات مختلف تعابیر جایگزین برای این واژه مطرح شده است؛ از جمله واژه «ذی القربی» در آیه مودت و واژه «ابناء» در آیه مباهله.

وی اظهار داشت: در سنت هم روایات متعددی وجود دارد که یا در ذیل آیات شریفه یا به ورت مستقل به مصداق یابی و مرجعیت اله بین علیهم السلام دلالت دارند.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی افزود: دست کم سه روایت مستقل وجود دارد که در اهل سنت یا متواتر است یا دست کم کثیری از اهل سنت صحت آن را اثبات کرده اند و حدیث ثقلین، حدیث سفینه و حدیث خلفاء اثنی عشر. روایات مزبور به طرق مختلف در منابع اهل سنت ذکر شده است.

گفتنی است، سومین مدرسه تابستانی کلام امامیه با همکاری و مشارکت مرکز تخصصی آخوند خراسانی، انجمن کلام حوزه علمیه، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و معاونت علمی آستان قدس رضوی در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید