آخرین خبرها

معنای ولی در مفهوم غدیر در حلقه هفتم زبان انگلیسی برادران واکاوی شد

شبکه معالم ـ عضو حلقه اسلامی زبان انگلیسی برادران در هفتمین جلسه این حلقه به بررسی معنای مولا در حدیث غدیر پرداخت.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، دلاور نقوی، عضو حلقه اسلامی زبان انگلیسی برادران در این جلسه با بیان اینکه واقعه غدیر یکی از مهمترین و بارزترین دلایل برای شهادت امامت حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام بوده و از وقایع تاریخی است که مورد پذیرش سنی و شیعه است، گفت: مخالفین امامت آن حضرت تلاش کرده اند تا معنای اصلی مولا در این حدیث را با غلط تفسیر کردن حدیث رد کنند. مولا در این حدیث به معنای ولی و سرپرست است در حالی که مخالفین آن را دوست و یاور معنا کرده اند.

وی در ادامه به نحوه وقوع واقعه غدیر و چگونگی تجمع مسلمانان در غدیرخم پرداخت و بیان کرد: تعدادی ازعلمای اهل سنت درباره این واقعه کتاب نوشته اند، به عنوان مثال محمد بن جریر طبری، عالم مشهور، مفسر و مورخ اهل سنت که در قرن سوم هجری می زیست و جزئیات کاملی از حدیث غدیر را در کتاب الولایه خود نوشته است.

وی با یادآوری این که معنای اصلی مولا ولی و سرپرست است، به تشریح هفت مدرک از شواهدی که این معنا را ثابت می کند و نحوه استدلال به آنها اشاره کرد و ابراز داشت: آیه تبلیغ «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ و … » ، آیه اکمال «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُم‏ …» از جمله این آیات است.

وی افزود: همچنین به بارزترین شاهد که همان ملاحظه موقعیت و شرایط آن واقعه بود که جمع کردن 120 هزار نفر از مسلمانان در غدیر خم آن منطقه بیابانی ، زیر آفتاب سوزان و ایراد خطبه ای طولانی که خوارزمی و ابن مردویه و طبری آن را در کتابهایشان آوردند و بیان تنها اینکه حضرت علی دوست پیغمبر است چیزی است که منطق هیچ کس آن را نمی پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید