آخرین خبرها

مسابقات و المپیادهای علمی بر خلاف امتحانات رسمی، در واقع نظام‌های انگیزشی برای کار علمی هستند

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوندخراسانی به بیان اهمیت برگزاری مسابقات و المپیادهای علمی در حوزه‌های علمیه پرداخت.
وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه شیعه در سنت هزار ساله خود صرفاً مبتنی بر روابط رسمی آموزشی نبوده‌اند و نظام امروزین حاکم یا همان نظام نمره و مدرک توسط نظامات اجتماعی جدید بر حوزه تحمیل شده است، ابراز کرد: نظام آموزشی سابق حوزه‌های علمیه درواقع یک نظام هنجاری بوده است، به این معنا که عمل گروه‌های مرجع و اهتمام و توصیه‌های ایشان به این اعمال، رفتار علمی و تحصیلی طلاب را شکل می‌داده است.
وی افزود: در گذشته وقتی طلاب می‌دیدند که علما علاوه بر درس فقه و اصول، به تهذیب نفس اهتمام دارند، همین اهتمام کافی و حرکت‌ساز بود و دیگر نیازی به درس رسمی اخلاق وجود نداشت و یا این‌که اگر می‌دیدند علما یک ورق علمی از خودشان به یادگار می‌گذارند، این توسط طلاب یک سنت آموزشی تلقی می‌شد.
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوندخراسانی تأکید کرد: البته گاهی اهرم‌های مشوّقی هم وجود داشته است، برای مثال از مرحوم شیخ طوسی منقول است که وقتی طلاب کار علمی انجام می‌دادند، استادشان مرحوم سیدمرتضی به ازای هر یک ورق، یک دینار به طلاب جایزه می دادند و به ایشان سه دینار.
حجت‌الاسلام والمسلمین الهی خراسانی در توضیح نظام تشویقی حوزه در گذشته گفت: در گذشته نظام آموزشی حوزه هنجاری بوده است، یعنی براساس تنبیه و تشویق رسمی، مدرک، نمره و یا محروم کردن از امتیازات نبوده، بلکه نظام تشویقی مستقر بوده و جواب هم می‌داده است.
وی اجازات و گواهی‌ها، دادن کرسی‌های تدریس، ارجاع احتیاطات، جانشینی در اقامه نماز جماعت و در کرسی درس، اجازه تقریر گفتن مجدد همان درس و اجازه تقریظ نوشتن بر تألیفات شاگردان را به عنوان برخی از ابزارهای تشویقی در دوره های گذشته معرفی کرد.
استاد حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: محصور کردن همه چیز در الزامات آموزشی مانند نمره، مدرک و حضور و غیاب، ما را از بسیاری از اهداف آموزشی دور خواهد کرد چراکه بسیاری از این امور قابل چارچوب بندی نیستند و انگیزه‌ها محدود به نمره یا محرومیت از بعضی امکانات و امتیازات مثل بیمه و شهریه نیستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین الهی خراسانی در تبیین اهمیت برگزاری مسابقات و المپیادهای علمی در حوزه‌های علمیه گفت: تشویق طلبه به مطالعه کتاب‌های درسی و غیردرسی مرتبط، حرکت طلبه در فضای دانشی و نه ماده درسی و به قول دانشجویان پاس کردن یک درس، رسیدن به اهداف مورد نظر در یک رشته آموزشی و یک علم و درس و نه صرفاً تمام کردن یک یا چند کتاب و تشویق او به پیش مطالعه، مطالعه بعد از درس و مباحثه صرفاً از طریق امتحان کتبی میسر نمی‌شود، بنابراین مسابقات و رقابت‌های علمی برای سنجش طلاب به دور از فشار نمره و امتحان، یک الگوی بسیار خوب و مورد اقبال در محافل آموزشی دنیاست.
وی تصریح کرد: مسابقات و المپیادهای علمی بر خلاف امتحانات رسمی، در واقع نظام‌های انگیزشی برای کار علمی هستند.
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوندخراسانی در پایان ارزش و اعتبار، رغبت‌انگیز و شوق‌آفرین بودن، وجود بسته‌های تشویقی و حذف فشارهای رسمی روی طلاب را از ضروریات برگزاری المپیادهای علمی در حوزه‌های علمیه دانست و اظهار کرد: به نظر من این حرکت بسیار مبارکی است و ضرورت دارد، مخصوصاً در دو رشته فقه و اصول و ادبیات عرب که حجم زیادی از آموزش‌های مقاطع مختلف را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید