آخرین خبرها
موسوی نژاد
موسوی نژاد

مدرسه حاج آقا، مدرسه نظم، ادب و اخلاق بود

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی، استاد سطوح عالی حوزه و نویسنده کتاب های متعدد علوم قرآن و حدیث حوزه علمیه مشهد، در بیان شخصیت مرحوم آیت الله موسوی نژاد، گفت: نظم و اخلاق، مهمترین مشخصه آن مرحوم بود.

وی در تشریح شخصیت ایشان بیان کرد: مرحوم آیت الله موسوی نژاد در حوزه علمیه مشهد تحصیل می‌کردند و از شاگردان حاج شیخ هاشم و حاج شیخ مجتبی قزوینی بودند و بعد از اتمام تحصیل به تدریس پرداختند و برای نخستین بار، از دروس تحف العقول و مکاسب شروع به تدريس کردند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد و قم، با اشاره به اینکه تفسیر، حدیث و فقه، از جمله دروسی بودند که مرحوم آیت الله موسوی نژاد تدریس می کردند، به تأسیس مدرسه علمیه نیز اشاره و خاطر نشان کرد: ایشان به دلیل خلاء در مدیریت ادبی در حوزه های علمیه، به تاسیس مدرسه علمیه در خراسان پرداختند و از سال ۱۳۴۵ به تربیت طلاب با اخلاق، مشغول شدند.

وی با تأکید بر مدیریت ادبی طلبه‌ها در مدرسه علمیه موسوی نژاد، اظهار کرد: مرحوم آیت الله موسوی نژاد، در این مدرسه، طلاب را در کنار اینکه مؤدب به آداب و اخلاق الهی تربیت می‌کرد، در مبحث ادبیات نیز درصدد ارتقا آنها برمی‌آمد و عقیده داشت که اگر این دو در کنار هم باشند، طلاب در فقه و اصول موفق خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، نظم در کار را به عنوان بارزترین ویژگی شخصیت مرحوم آیت الله موسوی نژاد عنوان کرد و گفت: ایشان هیچ دغدغه‌ای جز مدرسه و رسیدگی به طلاب نداشتند و این محیط و مدرسه را برای جلب احترام از جانب دیگران، اداره نمی‌کرد و شخصیتی متواضع داشت.

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله موسوی نژاد به مطالعه و تدریس بسیار علاقه‌مند بودند، ابراز کرد: ایشان با آمادگی در دروس مدرسه، در غیاب اساتید شخصاً کلاس را اداره می‌کرد.

این طلبه قدیمی مدرسه موسوی نژاد، با اشاره به اینکه از مهمترین کارهایی که مرحوم آیت الله موسوی نژاد در مدرسه انجام می داد، تربیت طلاب از ابتدا بود، یادآور شد: با ورود طلاب در پایه‌های اول و ابتدایی، یک سال صرف و نحو را شخصاً با آنها کار می‌کرد و در عین حالی که طلبه‌ها با اخلاق وی آشنا می‌شدند، از ابتدا، تربیت اخلاقی و درسی را با آن‌ها آغاز می‌کرد و معتقد بود که اگر بنیه صرف و نحو طلاب از پایه قوی شود در ادامه مسیر طلبگی موفق خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله موسوی نژاد تاکید بسیاری بر اخلاق داشتند، خاطر نشان کرد: هر روز در مدرسه اولین درس، درس اخلاق بود و اگر طلبه ای در این درس غیبت داشت، مورد مواخذه ایشان قرار می گرفت.

وی در ادامه با اشاره به طلاب بلند طبع این مدرسه، به سخنی از عقّاد در صفحه نخست کتاب خود «و من مثل الحسین سید اهل العباد؛ کیست همانند حسین در حالیکه بلند طبع ترین است» نیز اشاره و مطرح کرد: مرحوم آیت الله موسوی نژاد، طلاب را با مَنِش بالا و طبع بلند، تربیت می‌کرد.

عضو هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، به معرفی جنبه دیگری از شخصیت مرحوم آیت الله موسوی نژاد پرداخت و گفت: ایشان کمک به نیازهای طلاب را در انجام وظایف خود می‌دانست و حتی برای ازدواج و خانه دار شدن طلابه‌هایش کمک می‌رساند و با فعالیت مخفیانه در این امور باعث می‌شد هیچ طلبه ای شخصیتش شکسته نشود.

وی به اساتید مدرسه نیز اشاره کرد و افزود: طلاب در مقاطع بالای تحصیلی، به تدریس در مدرسه مشغول می‌شدند و باعث می‌شد که طلاب مدرسه در زمينه علمی تقویت شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله موسوی نژاد به دروس جنبی نیز اهمیت فراوانی می‌دادند، بیان کرد: از اساتید بنام مشهد از جمله حاج آقای واله، آیت الله سیدان در مباحث حدیث و امامت و… را به مدرسه دعوت می‌کردند و در فراگیری این موضوعات در کنار دروس اصلی، بسیار تاکید داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید